Aceste 10 lucruri pe care le faci in fiecare zi pot afecta somnul

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!
  • 168
  • 1
  • 1
  •  
    170
    Shares

Somnul are un efect direct asupra sanatatii tale!

Alaturi de mancare sanatoasa si exercitii fizice, somnul este vital. Pur si simplu nu va puteti bucura de o sanatate buna fara sa va ingrijiti de somn. Un adult are nevoie de 7 pana la 8 ore de somn in fiecare zi.

Daca iti este greu sa adormi sau te trezesti de mai multe ori pe tot parcursul noptii, se considera ca ai dificultati de somn.

Potrivit Institutului National pentru Sanatate, tulburarile de somn va pot creste riscul de probleme de sanatate mintala si fizica.

De exemplu, o calitate slaba a somnului va poate creste riscul de accident vascular cerebral , atacuri de astm , imunitate slaba , sensibilitate la durere, inflamatie , obezitate , diabet , hipertensiune arteriala si boli de inima .

Somnul va poate afecta si mental, crescand riscul de a dezvolta probleme de sanatate mintala, cum ar fi depresia, anxietatea, confuzia si frustrarea.

Nu doar atat, un somn slab va poate creste riscul de accidente, va poate afecta performanta la locul de munca sau la scoala si va poate afecta capacitatea de gandi.

Mai multi factori va pot afecta somnul, dintre care multi ii puteti controla.

Iata 10 lucruri de zi cu zi care va pot afecta somnul.

1. Temperatura camerei

Temperatura dormitorului in care dormi poate afecta calitatea somnului.

Odata cu sfarsitul zilei, temperatura corpului de baza incepe sa scada, ceea ce semnaleaza creierului ca este timpul sa se culce. Deci, daca dormi intr-o camera prea calda, temperatura corpului tau de baza poate creste de fapt, perturbandu-ti somnul.

Un studiu din 2008 publicat in Brain: A Journal of Neurology indica faptul ca manipulari foarte usoare ale temperaturii camerei pot ajuta la gestionarea tulburarilor de somn, in special la varstnici (1) .

Incercati sa pastrati temperatura camerei dvs. la rece pentru a va asigura o calitate mai buna a somnului.

2. Saltea incomoda sau veche

Salteaua pe care dormi poate avea, de asemenea, un impact urias asupra somnului tau.

De exemplu, dormitul pe paturi second-hand sau mai vechi poate provoca un somn slab din cauza igienei lor slabe. Dormitul pe o astfel de saltea poate provoca tulburari de somn, lasandu-va senzatia de oboseala si iritare la trezire. O saltea curata si igienica poate fi tot ce aveti nevoie.

In plus, salteaua nu trebuie sa fie prea tare sau prea moale. Daca dormiti pe o saltea prea moale, veti incepe sa va scufundati in jos. Pe de alta parte, a dormi pe o saltea prea dura inseamna ca aveti prea multa presiune asupra sacrului, ceea ce poate provoca dureri corporale.

Curatati-va in mod regulat asternutul si salteaua, dar asigurati-va ca va schimbati salteaua cam la fiecare 10 ani.

3. Fumatul

Fumatul este rau pentru sanatate. Daca aveti obiceiul de a aprinde o tigara chiar inainte de culcare, aceasta poate duce la un somn slab.

Nicotina din tigari nu este doar un deprimant, ci poate fi si un stimulant, ceea ce va face mai greu sa adormiti.

Un studiu din 2006 publicat in Jurnalul American de Epidemiologie raporteaza ca fumatul tigarii este asociat cu tulburari in arhitectura generala a somnului (2) .

Un studiu realizat in 2008 de American College of Chest Physicians a constatat ca fumatorii de tigari sunt de patru ori mai predispusi decat nefumatorii sa raporteze ca se simt nelinistiti dupa o noapte de somn. Acest lucru se intampla datorita efectelor stimulante ale nicotinei (3) .

Din nou, un studiu din 2014 publicat in Chest raporteaza ca fumatul poate creste severitatea apneei obstructive de somn prin modificari ale arhitecturii somnului, functiei neuromusculare a cailor respiratorii superioare, mecanismelor de excitare si inflamatiei cailor respiratorii superioare (4) .

4. Utilizarea unui telefon mobil in pat

A arunca o ultima privire la telefonul mobil dupa ce te-ai culcat este un alt factor foarte frecvent care poate provoca probleme de somn.

Lumina emanata de telefoanele mobile afecteaza ritmul circadian al corpului tau si stimuleaza productia de hormoni care promoveaza vigilenta.

Mai mult, atunci cand mintea ta este pe telefonul mobil, aceasta stimuleaza activitatea creierului, ceea ce impiedica si somnul sanatos.

Un studiu din 2011 publicat in BMC Public afirma ca tulburarile de somn, precum si stresul si simptomele depresiei, au fost asociate cu utilizarea ridicata a telefonului mobil. In acest studiu, adultii tineri (20-24 de ani) au fost studiati pe parcursul unui an (5) .

O revizuire din 2017 a mai multor studii publicate in JMIR Mhealth Uhealth raporteaza ca utilizarea interventiilor cu telefonul mobil poate ajuta la abordarea tulburarilor de somn si la imbunatatirea calitatii somnului (6) . Mai mult, metodele de interventie a telefonului mobil ofera solutii mai bune de somn in comparatie cu alte tratamente recunoscute, cum ar fi terapia cognitiv-comportamentala pentru insomnie.

Evitati sa folositi telefoane mobile noaptea pentru a va bucura de somn.

5. Spalatul cu apa rece

Indepartarea machiajului pe timp de noapte este un obicei bun. Multi dintre noi ne spalam fata cu apa rece pentru a ajuta la inchiderea porilor si a scapa de resturile de machiaj.

Dar spalarea fetei cu apa rece poate afecta somnul. Apa rece stimuleaza corpul, eliberand energie pentru a va mentine cald si a ramane treaz.

Prin urmare, spalati-va fata cu apa calduta seara. Va puteti stropi fata cu apa rece dimineata dupa trezire.

De asemenea, daca va place sa faceti un dus inainte de culcare, asigurati-va ca folositi apa calduta, nu apa rece.

6. Cafea tarzie

Dupa ce ati luat cina, nu va turnati o ceasca de cafea. Poate provoca un somn slab.

Cofeina din cafea functioneaza ca un stimulent si poate duce la o vigilenta crescuta, care la randul sau poate provoca tulburari de somn si insomnie. Cofeina poate interfera cu somnul REM normal si va poate face sa va simtiti si mai obositi.

Un studiu din 2013 publicat in Journal of Clinical Sleep Medicine raporteaza ca cofeina consumata cu 6 ore inainte de culcare are efecte perturbatoare asupra somnului. Studiul subliniaza abtinerea de la consumul substantial de cofeina timp de minimum 6 ore inainte de culcare (7) .

Bucurati-va de cafea in timpul zilei si evitati-o inainte de culcare.

7. Pasta de dinti cu aroma de menta

Spalarea dintilor inainte de culcare este buna pentru sanatatea ta. Dar utilizarea pastei de dinti cu aroma de menta va poate afecta somnul.

Uleiul de menta iti ofera acea senzatie de racoros, proaspat si curat, dar functioneaza ca un stimulent care sporeste vigilenta, scade oboseala si stimuleaza sistemul nervos central. Toate aceste lucruri fac dificila inchiderea efectiva.

Un studiu din 2005 publicat in Jurnalul International de Psihofiziologie sugereaza ca mirosul de menta stimuleaza creierul, facandu-va sa va simtiti mai treaz (8) .

Opteaza pentru o pasta de dinti cu aroma alternativa sau pasta de dinti simpla pentru a te spala pe dinti noaptea.

8. Dormirea cu animalele de companie

Daca permiteti animalelor dvs. de companie in dormitor, acesta poate fi motivul care sta la spatele somnului.

Desi este adevarat ca animalele de companie ofera multe beneficii fizice si psihologice pentru sanatate, permitandu-le in dormitor va afecteaza somnul. Acest lucru se datoreaza faptului ca obiceiurile de dormit ale oamenilor si ale animalelor de companie sunt diferite.

Intr-un studiu din 2002, cercetatorii Clinicii Mayo au chestionat 300 de pacienti si au constatat ca 53% dintre proprietarii de animale de companie au raportat ca au intrerupt somnul in fiecare noapte (9) .

Pentru a va ajuta sa dormiti mai bine, tineti animalele de companie in afara dormitorului.

9. Locuri de munca in schimburi de noapte

Lucrul in schimbul de noapte poate afecta, de asemenea, calitatea somnului. Poate duce la niveluri mai scazute ale serotoninei hormonale, ceea ce duce la tulburari de somn.

In plus, nu exista nicio garantie ca vei dormi cat este necesar in timpul zilei. Pot exista o multime de distrageri de la lucruri si oameni care au nevoie de atentia ta. In plus, lumina si caldura din timpul zilei ingreuneaza creierul sa ramana adormit timp de 8 ore.

Lucratorii din schimbul de noapte sunt, de asemenea, expusi unui risc crescut pentru o varietate de boli cronice, cum ar fi bolile cardiace si gastrointestinale.

10. Singuratatea

Singuratatea este un alt factor care cauzeaza probleme de somn. Majoritatea oamenilor se simt singuri pentru ca sunt usor sau moderat deprimat. In plus, depresia este atat influentata genetic, cat si asociata cu probleme de somn.

Mai mult, persoanelor singure le lipseste stimularea si adesea se culca fara sa se simta obositi, ceea ce la randul sau duce la un somn slab sau la privarea de somn.

Un studiu din 2011 publicat in Sleep raporteaza ca somnul compromis poate fi o cale prin care sentimentele de singuratate ne afecteaza negativ sanatatea (10) .

Un studiu din 2017 publicat in Psychological Medicine raporteaza ca persoanele mai singure au fost cu 24% mai predispuse sa se simta obosite si sa aiba dificultati de concentrare in timpul zilei (11) .

Lectura suplimentara Leacuri naturiste pentru un somn bun si odihnitor – 6 ceaiuri pentru insomnie

(Visited 982 times, 1 visits today)

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!
  • 168
  • 1
  • 1
  •  
    170
    Shares

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Specify Twitter Consumer Key and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Twitter Login to work

Don`t copy text!