Sfaturi pentru un sistem imunitar sanatos

  • 97
  • 1
  • 1
  •  
  •  
  •  
    99
    Shares

Sistemul imunitar apara organismul impotriva infectiilor. Desi functioneaza eficient de cele mai multe ori, uneori sistemul nostru imunitar esueaza si ne imbolnavim. Exista modalitati prin care ne putem stimula sistemul imunitar si preveni bolile? Citit mai departe!

Sistemul nostru imunitar ne protejeaza de infectii si boli, dar exista o modalitate prin care putem imbunatati modul in care functioneaza?

Sistemul imunitar este o retea de celule, tesuturi, proteine ​​si organe speciale care lucreaza impreuna pentru a proteja corpul de invadatorii straini si de boli care pot dauna.

Cand sistemul nostru imunitar functioneaza corect, detecteaza amenintarile, cum ar fi bacteriile, parazitii si virusii, si declanseaza un raspuns imun pentru a le distruge. Sistemul imunitar poate fi impartit in doua parti: innascut si adaptativ.

Imunitatea innascuta

Imunitatea innascuta este protectia naturala cu care ne nastem si prima noastra linie de aparare pentru combaterea infectiei. La detectarea unei infectii, raspunsul nostru innascut actioneaza rapid pentru a incerca si alungarea invadatorului prin producerea de mucus suplimentar sau cu febra.

Imunitatea adaptativa

Imunitatea adaptiva este protectia pe care o dobandim de-a lungul vietii, deoarece suntem expusi la boli sau protejati impotriva acestora de vaccinari. Sistemul adaptativ observa un inamic si produce arme specifice – sau anticorpi – care sunt necesare pentru a distruge si elimina invadatorul din corp.

Sistemul adaptiv poate dura intre 5 si 10 zile pentru a identifica anticorpii necesari si a-i produce in numarul necesar pentru a ataca cu succes un invadator. In acest timp, sistemul innascut pastreaza agentul patogen la distanta si il impiedica sa se inmulteasca.

Poate fi stimulat sistemul imunitar?

Ca atare, imunitatea innascuta nu poate fi „sporita” si nu ai vrea sa fie. Daca raspunsul innascut ar fi stimulat, te-ai simti constant rau cu un nas curgator, febra, letargie si depresie.

Eficienta raspunsului adaptativ poate fi crescuta cu vaccinarile. Un vaccin contine o versiune inofensiva a germenului de care aveti nevoie de protectie. Sistemul adaptiv isi aminteste invadatorul astfel incat data viitoare cand va intra in contact cu germenul, poate actiona rapid pentru a lansa un atac.

Sistemul imunitar contine multe tipuri diferite de celule care raspund la diferiti microbi.

Desi multe produse sustin ca stimuleaza imunitatea, conceptul are prea putin sens stiintific. Incercarea de a stimula celulele de orice fel nu este neaparat un lucru bun si poate duce la efecte secundare grave.

Sistemul imunitar, in special, contine mai multe tipuri diferite de celule care raspund la diferiti microbi in multe feluri. Ce celule ati creste si la cate? Aceasta este o intrebare la care oamenii de stiinta in prezent nu stiu raspunsul.

Ceea ce stiu cercetatorii este ca organismul produce in mod continuu celule imune numite celule albe din sange sau leucocite si genereaza mult mai multe celule ale sistemului adaptativ – cunoscute sub numele de limfocite – care se maturizeaza in celule B si celule T decat sunt necesare.

Excesul de celule se distruge printr-un proces de moarte a celulelor naturale, numit apoptoza. Nu se stie care este cel mai bun amestec de celule sau numarul optim pentru ca sistemul imunitar sa functioneze la cel mai bun nivel.

Sistem imunitar slabit

Pentru multe persoane, sistemul imunitar functioneaza bine pentru a se regla singur si nu are nevoie de niciun ajutor. Cu toate acestea, la unii oameni, medicamentele sau tulburarile sistemului imunitar cauzeaza supraactivitate sau activitate scazuta a sistemului imunitar.

  • Tulburarile de imunodeficienta primara sunt de obicei prezente de la nastere si sunt cauzate de lipsa anumitor parti din sistemul imunitar.
  • Tulburarile secundare de imunodeficienta apar ca urmare a faptului ca sistemul imunitar este compromis de factori de mediu, inclusiv HIV, arsuri severe, malnutritie sau chimioterapie.
  • Alergiile si astmul se dezvolta atunci cand sistemul imunitar raspunde la substante care sunt daunatoare.
  • Bolile autoimune sunt afectiuni precum lupusul, artrita reumatoida, boala inflamatorie intestinala, scleroza multipla si diabetul de tip 1, prin care sistemul imunitar ataca in mod eronat celulele si tesuturile corpului.

Tulburarile sistemului imunitar sunt tratate cu medicamente specifice care abordeaza simptomele si infectiile asociate.

Impactul stilului de viata asupra raspunsului imun

Componentele primare ale sistemului imunitar includ nodulii limfatici, amigdalele, splina, maduva osoasa si timusul.

Multi factori, inclusiv dieta, exercitiile fizice si somnul, pot afecta raspunsul imun.

Cu toate acestea, ramane mult de invatat despre interconectarea si complexitatea raspunsului imun. Pentru a functiona bine, intregul sistem necesita armonie si echilibru. Sistemul imunitar nu este o singura entitate sau camp de forta care necesita corectii pentru a functiona corect.

Nu au fost identificate legaturi directe intre stilul de viata si raspunsul imun imbunatatit, dar cercetatorii au investigat efectul factorilor, cum ar fi exercitiile fizice, dieta si stresul asupra raspunsului sistemului imunitar.

Cel mai bun lucru pe care il poti face pentru a-ti mentine sistemul imunitar este sa adopti strategii de viata sanatoase care sa beneficieze intregul corp, inclusiv sistemul tau imunitar. Aceste strategii ar putea include:

Dieta si sistemul imunitar

Consumul unei diete echilibrate si consumul cantitatilor recomandate de nutrienti vor ajuta la mentinerea functiei imune normale.

Vitaminele A, C si D si mineralele – inclusiv zincul – joaca un rol in functionarea sistemului imunitar. Daca mancati o dieta echilibrata, nu veti avea nevoie sa luati suplimente din aceste vitamine si minerale, iar consumul suplimentar nu va va ajuta in mod special sistemul imunitar.

Se stie ca populatiile subnutrite sunt mai susceptibile la infectie si exista unele dovezi ca deficientele in anumiti micronutrienti modifica raspunsurile imune.

Vitamine si minerale

De exemplu, s-a demonstrat ca deficienta de zinc – care poate contribui la boli cronice – are un impact negativ asupra modului in care sistemul imunitar raspunde la inflamatie la adultii in varsta.

Mancarea unei diete sanatoase si echilibrate este importanta pentru mentinerea functiei imune.

Suplimentarea cu vitamina D a fost legata de modificari ale comportamentului sistemului imunitar. A lua suplimente de vitamina D in timpul sarcinii – o perioada in care sistemul imunitar este in flux continuu – poate modifica sistemul imunitar al nou-nascutului, astfel incat sa se protejeze impotriva infectiilor respiratorii si astmului.

Cercetarile sugereaza ca vitamina D activeaza celulele T care pot identifica si ataca celulele canceroase si proteja impotriva cancerului colorectal la unii oameni. La adultii mai in varsta, s-a demonstrat ca vitamina D reduce infectiile respiratorii.

Alimente care afecteaza raspunsul imun

Studiile s-au concentrat asupra modului in care anumite alimente sau diete ar putea afecta raspunsul imun.

Fibrele solubile trec celulele imune de la proinflamatoare la antiinflamatoare, ceea ce ne ajuta sa ne vindecam mai repede de infectie.

Pterostilbenul si resveratrolul, care se gasesc in afine si, respectiv, in struguri rosii, ajuta la cresterea expresiei genei peptidei antimicrobiene catelicidine umane (CAMP), care este implicata in functia imuna. Gena CAMP joaca un rol vital in sistemul imunitar innascut.

Probioticele pot ajuta la contracararea efectelor adverse ale antibioticelor cu spectru larg, mentinand sistemul imunitar pregatit sa raspunda la noi infectii.

S-a descoperit ca uleiul de peste bogat in DHA imbunatateste activitatea celulelor B, ceea ce ar putea fi promitator pentru cei cu sistem imunitar compromis.

Repausul alimentar prelungit a fost legat de regenerarea de celule stem mai vechi si celule ale sistemului imunitar deteriorate.

Curcumina, gasita in curry si turmeric, poate ajuta sistemul imunitar cu curatarea creierului de placi beta-amiloide vazute in boala Alzheimer.

Dietele bogate in grasimi si bogate in calorii declanseaza un raspuns al sistemului imunitar similar cu o infectie bacteriana. Cercetatorii sugereaza ca consumul de alimente nesanatoase face ca apararea organismului sa devina mai agresiva mult timp dupa trecerea la o dieta sanatoasa, care poate contribui la boli precum arterioscleroza si diabetul .

Exercitiile fizice si sistemul imunitar

La fel ca o alimentatie sanatoasa, activitatea fizica regulata contribuie la o sanatate generala buna si, prin urmare, la un sistem imunitar sanatos. Sportul promoveaza o circulatie eficienta a sangelui, care mentine celulele sistemului imunitar in miscare, astfel incat sa isi poata face treaba in mod eficient.

Un studiu a relevat ca doar 20 de minute de exercitii fizice moderate au stimulat sistemul imunitar, care, la randul sau, a produs un raspuns celular antiinflamator.

Anchetatorii au observat ca descoperirea lor are implicatii incurajatoare pentru persoanele cu boli cronice – inclusiv artrita si fibromialgia – si obezitatea.

Alte cercetari au descoperit ca cea mai buna modalitate de a evita modificarile adverse ale sistemului imunitar si de a ajuta organismul sa-si revina dupa exercitii intense a fost consumul de carbohidrati in timpul sau dupa.

Autorii lucrarii sugereaza ca intre 30 si 60 de grame de carbohidrati in fiecare ora in timpul activitatii fizice pot ajuta la mentinerea functiei imune normale.

Alti factori de raspuns imun

Pe langa o dieta echilibrata si exercitii fizice regulate, oamenii de stiinta au gasit dovezi ale altor factori care pot afecta raspunsul sistemului imunitar.

Somnul

Privarea cronica de somn poate reduce raspunsul sistemului imunitar si circulatia celulelor albe din sange, in timp ce un somn adecvat cu unda lenta – sau somn profund – intareste memoria sistemului imunitar asupra agentilor patogeni care au fost intampinati anterior.

Soarele

A iesi afara in lumina soarelui poate intarii sistemul imunitar. Cercetatorii au descoperit ca lumina soarelui energizeaza celulele T care lupta impotriva infectiilor, care joaca un rol cheie in imunitate. Mai exact, lumina albastra care se gaseste in razele soarelui a facut ca celulele T sa se miste mai repede, ceea ce le poate ajuta sa ajunga la un loc de infectie si sa raspunda mai rapid.

Stresul

Reducerea stresului poate ajuta, de asemenea, la sustinerea functiei normale a sistemului imunitar.

Un studiu a descoperit ca anticiparea unui eveniment fericit sau amuzant a crescut nivelurile de endorfine si alti hormoni care induc o stare de relaxare. Stresul cronic poate suprima raspunsul sistemului imunitar si capacitatea acestuia de a lupta impotriva bolilor; prin urmare, reducerea stresului poate ajuta la prevenirea infectiilor si a altor tulburari.

Cantatul

Cantatul intr-un cor timp de 1 ora a fost raportata pentru a reduce stresul, a imbunatati starea de spirit si a creste nivelul de proteine ​​imune la persoanele cu cancer. Rezultatele studiului demonstreaza ca ceva atat de simplu precum cantatul poate ajuta la reducerea stresului legat de stres al sistemului imunitar.

Singuratatea

Singuratatea a fost, de asemenea, identificata ca un factor de stres care poate afecta sistemul imunitar.

Cercetarile au aratat ca indivizii singuri au produs niveluri mai ridicate de proteine ​​legate de inflamatie ca raspuns la stres decat cei care au simtit ca sunt conectati social.

Probiotice

Proteinele asociate inflamatiei sunt asociate cu afectiuni precum diabetul de tip 2, bolile coronariene, boala Alzheimer si artrita.

Desi raman multe intrebari cu privire la functia sistemului imunitar, este clar ca consumul unei diete sanatoase, exercitiile fizice regulate, somnul adecvat si reducerea stresului vor contribui mult la asigurarea mentinerii imunitatii.

Resurse

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-01/uoc–ei011217.php

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2002-11/uoc–eal110502.php

https://ecancer.org/en/journal/article/631-singing-modulates-mood-stress-cortisol-cytokine-and-neuropeptide-activity-in-cancer-patients-and-carers/abstract

https://news.osu.edu/loneliness-like-chronic-stress-taxes-the-immune-system/

(Visited 584 times, 1 visits today)

  • 97
  • 1
  • 1
  •  
  •  
  •  
    99
    Shares

Related posts

Leave a Comment