Privarea de somn – Efecte asupra sanatatii si sfaturi sa dormi mai bine

  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

Privarea de somn poate avea consecinte grave asupra sanatatii dumneavoastra. Lipsa somnului poate provoca cresterea in greutate, hipertensiunea arteriala, boli de inima si schimbari de dispozitie. Unul dintre pericolele privarii de somn este ca lipsa somnului te poate imbolnavi. Daca nu dormiti adecvat, puteti creste riscul aparitiei unor boli precum cancerul si poate duce la moarte prematura.

Majoritatea oamenilor au nevoie de 7 sau 8 ore de somn in fiecare noapte. Daca aveti probleme cu adormirea, trezirea frecventa in timpul noptii sau anumite medicamente va pot impiedica tiparele de somn. Efectele lipsei de somn pe termen lung va pot face sa va simtiti in mod constant oboist, iritabil si cu o dispozitie proasta.

Ce se poate intampla cu sanatatea ta daca in mod regulat nu dormi suficient? In acest articol, veti afla ce efecte are privarea de somn asupra corpului dumneavoastra. De asemenea, veti invata cum sa va imbunatatiti calitatea somnului pentru a preveni efectele secundare ale lipsei de somn.

Ce este privarea de somn?

Privarea de somn se intampla atunci cand nu dormi suficient pentru ca corpul tau sa functioneze corect.

Din pacate, faptele privind prevalenta privarii de somn arata ca multi dintre noi suntem expusi riscului de a nu dormi suficient. Medicii de la NHS spun ca aproximativ 1 din 3 adulti sufera de consecintele privarii de somn. ( 1 )

Jurnalul PLoS One spune ca aveti nevoie de 7 pana la 8 ore de somn de buna calitate in fiecare noapte. A dormi in mod regulat mai putin de 6 ore pe noapte va poate pune in pericol pericolul privarii de somn, cum ar fi diabetul, bolile de inima sau accidentul vascular cerebral. ( 2 )

Potrivit National Heart, Lung, and Blood Institute, a dormi suficient este esential pentru o sanatate buna. Somnul este o necesitate de baza a corpului, iar efectele privarii de somn pot fi la fel de grave ca si faptul ca nu mananci sau respiri. A nu dormi suficient va afecteaza sanatatea fizica si mentala si poate duce la pierderea productivitatii si la raniri grave. ( 3 )

Efectele unui somn slab se pot acumula si in timp. 

Exista, de asemenea, diferite etape ale somnului – somn cu miscare rapida a ochilor (REM) si somn cu miscare nerapida a ochilor (non-REM). Somnul REM este, in general, momentul in care creierul tau este activ in timpul somnului si visezi. Somnul non-REM este un somn mai profund atunci cand corpul si mintea se repara singure. ( 21 )

Un studiu a constatat ca privarea de somn in timpul diferitelor etape de somn va afecteaza mintea in moduri diferite. De exemplu, pierderea somnului in stadiul REM poate afecta capacitatea de invatare. ( 22 )

Privarea de somn cauze

Pot exista numeroase motive pentru care nu dormiti 7 sau 8 ore necesare in fiecare noapte.

Medicii din Victoria State Government spun ca alegerile stilului de viata duc adesea la a nu dormi suficient. A ramane pana tarziu pentru a socializa, a te uita la televizor sau la munca poate incepe sa aiba un impact negativ asupra sanatatii tale. ( 4 )

Simptomele fizice ale privarii de somn ar putea fi resimtite daca aveti o boala subiacenta sau luati medicamente care provoaca insomnie. De asemenea, administrarea de stimulente precum alcoolul, bauturile cu cofeina sau fumatul inainte de culcare poate duce la o calitate slaba a somnului.

Alte motive pentru care sunt lipsiti de somn includ copii mici, anxietate sau suferinta unei tulburari de somn.

Simptome si semne ale privarii de somn

Simptomele imediate ale unui somn insuficient pot fi oboseala, iritabilitatea si concentrare slaba.

Daca dormiti cateva zile in care nu dormiti suficient sau aveti modele de somn neregulate, semnele privarii de somn pot fi mai grave. Medicii spun ca, in timp, lipsa de somn poate provoca o lipsa de vigilenta, memorie slaba, anxietate crescuta si o coordonare slaba. ( 5 )

Efectele privarii de somn

Sa analizam mai detaliat efectele privarii de somn si ce poti face pentru a le combate.

Lipsa somnului poate cauza cresterea in greutate

Cresterea in greutate este unul dintre efectele fizice ale privarii de somn.

Unul dintre motivele pentru care deficienta cronica de somn va determina sa fiti supraponderali este ca va afecteaza hormonii. Studiile arata ca hormonul foamei grelina creste atunci cand nu ai dormit sficient. In acelasi timp, lipsa somnului inhiba leptina – hormonul care te face sa te simti plin. Acest dezechilibru hormonal poate duce la supraalimentare si obezitate. ( 6 )

Un studiu de cohorta care a implicat peste 1.000 de adulti a constatat ca somnul scurt este asociat cu un risc crescut de crestere in greutate. Dormitul de 5 ore sau mai putin a crescut grelina si a scazut hormonii leptinei, care sunt corelate cu cresterea incidentei obezitatii. ( 7 )

Privarea de somn va poate afecta greutatea, deoarece afecteaza si toleranta la glucoza si sensibilitatea la insulina. Aceasta lipsa de somn poate provoca acumularea de grasimi si poate creste riscul aparitiei complicatiilor obezitatii. ( 8 )

Studiile despre efectele negative ale pierderii somnului spun ca, desi somnul este o activitate sedentara, bucurarea unui somn abundent va poate proteja de supraponderalitatea. ( 8 )

Privarea de somn pe termen lung poate duce la cancer

Un somn insuficient poate fi unul dintre factorii care va pot creste riscul de a dezvolta cancer.

Conform Journal of Cancer, privarea de somn cronica este asociata cu incidenta de cancer. De exemplu, insomnia sau apneea de somn pot creste riscul unei persoane de cancer de san, cancer oral sau cancer de prostata. ( 9 )

Cu toate acestea, unele studii nu au gasit o legatura clara intre efectele pe termen lung ale privarii de somn si cancer. Interesant este ca dormitul regulat mai mult de 8 ore pe noapte ar putea creste riscul de cancer colorectal. ( 10 )

A dormi in mod regulat o noapte buna creste sistemul imunitar si va ajuta corpul sa lupte impotriva bolilor. 

Lipsa somnului poate creste riscul de deces

Desi nu exista dovezi ca puteti muri direct din lipsa de somn, privarea de somn poate duce la moarte timpurie.

Un raport publicat in 2010 a constatat ca persoanele care au dormit in medie cu 7 ore de somn in fiecare noapte au cel mai mic risc de mortalitate. A dormi mai putin de 7 ore sau a dormi mai mult este asociat cu un risc crescut de a muri devreme. Cercetatorii au descoperit ca efectele de a nu dormi suficient duc la stari grave de sanatate care va pot scurta viata. ( 11 )

Somnul slab provoaca boli cardiovasculare, obezitate, diabet si stres. Una sau mai multe dintre aceste conditii combinate va pot reduce speranta de viata. ( 11 )

Somnul prea scurt cauzeaza inflamatie cronica

Deoarece pierderea somnului nu permite corpului sa aiba timp sa se repare si sa se reincarce, lipsa somnului poate provoca inflamatii cronice.

Inflamatia pe termen scurt este necesara pentru a va ajuta corpul sa lupte impotriva bolilor. Cu toate acestea, inflamatia pe termen lung va poate pune in pericol de a dezvolta boli cronice precum cancerul, diabetul si bolile de inima.

De exemplu, cartea StatPearls raporteaza ca inflamatia cronica este un efect secundar al tulburarilor cronice de somn. Lipsa somnului si a stresului (care cauzeaza adesea nopti nedormite) determina organismul sa elibereze enzime inflamatorii. Una dintre modalitatile de combatere a inflamatiei cronice este de a dormi intre 7 si 8 ore in fiecare noapte. ( 12 )

Cercetarile privind efectele pe termen lung ale privarii de somn au constatat ca are potentialul de a provoca leziuni usoare pana la moderate ale organelor. A dormi bine in fiecare seara va poate ajuta sa va imbunatatiti sanatatea gastrointestinala si cardiovasculara. ( 13 )

Lipsa somnului te imbolnaveste

Unul dintre riscurile privarii de somn este ca corpul tau este mai predispus la infectii si te vei imbolnavi mai des.

Jurnalul Sleep explica de ce a nu dormi suficient te imbolnaveste. Atunci cand va confruntati cu lipsa cronica de somn, aceasta modifica raspunsurile imune celulare din organism si creste biomarkerii inflamatiei. ( 14 )

Rezultatele unui studiu din 2017 au aratat ca contractarea bolilor infectioase este unul dintre riscurile privarii de somn. Studiul a constatat ca lipsa persistenta de somn a crescut citokinele inflamatorii care au avut un impact negativ asupra sistemului imunitar. Somnul adecvat are un efect puternic asupra imunitatii unei persoane. ( 15 )

A nu dormi suficient va afecteaza negativ functia creierului

Lipsa somnului va afecteaza in mod direct abilitatile mentale si are efecte negative asupra creierului.

Majoritatea dintre noi stim ca a nu dormi suficient ne face sa ne simtim obositi, frustrati, uituci si sa avem dificultati in concentrare a doua zi. Cu toate acestea, efectele pe termen lung ale somnului putin pot fi si mai ingrijoratoare.

Lipsa somnului pe o perioada lunga de timp va afecteaza capacitatea cognitiva. Cercetarile au descoperit ca privarea de somn poate duce la pierderea memoriei si poate afecta durata atentiei. O lipsa cronica de somn poate, de asemenea, sa va ingreuneze rezolvarea problemelor si sa faceti fata sarcinilor complexe. ( 16 )

Cercetarile efectuate pe subiecti la animale au constatat ca dormitul timp de 5 ore sau mai putin va afecta in mod semnificativ functia creierului. Chiar si perioadele scurte de lipsa de somn pot avea un impact negativ asupra functiei de memorie. Cand o persoana „prinde din urma somnul pierdut”, functia creierului ar trebui restabilita. ( 17 )

Daca doriti sa va mentineti mintea activa si ascutita, evitati sa incercati sa functionati cu 5 ore de somn. 

Privarea cronica de somn poate duce la depresie si modificari ale dispozitiei

Unul dintre efectele psihologice ale privarii de somn este depresia.

Cercetatorii au descoperit ca pericolele lipsei de somn pe termen lung sunt depresia si tulburarile de dispozitie. Somnul rinsuficient afecteaza nivelurile hormonilor din creier care pot duce la ganduri depresive si modificari de comportament. Serotonina este eliberata in timpul somnului REM, iar lipsa serotoninei este adesea legata de depresie. ( 18 )

Efectele negative asupra creierului de a nu dormi sunt evidentiate si atunci cand o persoana este lipsita de somn. Revista Frontiers in Psychiatry din 2018 a raportat ca privarea de somn poate provoca halucinatii si episoade de psihoza. De obicei, a dormi suficient poate ajuta la oprirea iluziilor si halucinatiilor cauzate de lipsa somnului. ( 19 )

Interesant este ca unii terapeuti folosesc tehnici de privare a somnului pentru tratarea depresiei. Acesta poate fi utilizat ca remediu pe termen scurt pentru depresie sub indrumarea unui profesionist medical instruit. ( 20 )

Acest lucru poate explica de ce unii oameni se simt mai bine cu un somn mai mic. Cu toate acestea, dupa cum subliniaza acest articol, exista multe pericole asociate cu lipsa cronica de somn.

Pierderea somnului poate duce la diabet de tip 2

Daca nu dormiti suficient, va expuneti riscului de a dezvolta diabet de tip 2.

Consecintele privarii de somn pot provoca o serie de afectiuni metabolice in organism care pot provoca diabet. Studiile au aratat ca somnul insuficient afecteaza reglarea glucozei pe timp de noapte. De asemenea, tulburarile de somn pot provoca obezitate, ceea ce creste riscul de diabet. ( 23 )

Studiul a concluzionat ca pierderea cronica a somnului predispune o persoana la diabet. ( 23 )

O analiza a studiilor cu privire la efectele somnului asupra diabetului pe o perioada de 10 ani a constatat ca a dormi mai putin de 5 ore pe noapte sau mai mult de 9 ore pe noapte creste riscul de a deveni diabetic. ( 24 )

Deficitul de somn poate cauza boli de inima

Efectele fizice de a nu dormi 7 sau 8 ore in fiecare noapte pot avea un impact negativ asupra sistemului cardiovascular.

Un studiu din 2016 a constatat ca multi factori ai stilului de viata determina oamenii sa doarma mai putin. Aceasta lipsa de somn afecteaza sanatatea inimii. Persoanele care au somn scurt sau tulburari de somn sufera mai mult de boli de inima. De asemenea, poate creste ratele de mortalitate din cauza problemelor cardiovasculare. ( 25 )

Un studiu a constatat ca dormitul regulat de 4 ore sau mai putin poate creste riscul unui om de a muri de boli de inima de 2,8 ori in comparatie cu barbatii care dorm timp de 7 ore pe noapte recomandate. ( 26 )

In mod similar, femeile care dormeau mai putin de 6 ore pe noapte erau mai expuse riscului de mortalitate prin boli de inima decat femeile care dormeau 7-8 ore in fiecare noapte. ( 26 )

Este important sa dormi suficient in mod regulat daca vrei sa-ti mentii inima sanatoasa.

Calitatea slaba a somnului poate creste tensiunea arteriala

Daca nu dormi suficient in fiecare noapte, te supui riscului de hipertensiune si de efectele tensiunii arteriale crescute.

Un studiu a analizat efectele asupra tensiunii arteriale de a nu dormi timp de 24 de ore. Oamenii de stiinta au observat ca ritmul cardiac a crescut in timpul noptii, cand o persoana ar trebui sa doarma. A doua zi dimineata, atat tensiunea arteriala, cat si ritmul cardiac au fost crescute. Studiul a confirmat ca efectele secundare ale unui somn insuficient pot fi hipertensiunea arteriala si riscul crescut de boli cardiovasculare. ( 27 )

Alte studii confirma ca efectele privarii de somn pot duce la hipertensiune si evenimente cardiovasculare, in special la persoanele in varsta. ( 28 )

Privarea severa a somnului va creste riscul de accident vascular cerebral

Consecintele daca nu dormiti suficient pot fi foarte grave daca aveti deja riscul de accident vascular cerebral.

Desigur, hipertensiunea arteriala, diabetul, obezitatea si bataile neregulate ale inimii sunt factori de risc seriosi pentru accident vascular cerebral. Cu toate acestea, revista Frontiers in Neurology a raportat ca a dormi suficient ar putea fi o modalitate de a preveni accidentul vascular cerebral daca aveti acesti factori de risc. Cercetatorii au raportat ca lipsa somnului are un impact mare asupra sanselor de a avea un accident vascular cerebral. ( 29 )

Aflati cum sa identificati primele semne ale unui accident vascular cerebral si ce altceva puteti face pentru a reduce riscul acestei afectiuni potential fatale. Lectura suplimentara AVC (Accident vascular cerebral) – Simptome, cauze si tratament

A nu dormi suficient poate afecta nivelul hormonilor

Modele de somn perturbate, culcarea tarzie si trezirea devreme sau calitatea slaba a somnului pot avea impact asupra productiei de hormoni.

Conform International Journal of Endocrinology , echilibrul hormonal depinde foarte mult de calitatea somnului. Somnul (sau lipsa acestuia) afecteaza hormoni precum hormoni tiroidieni , melatonina, cortizol , hormoni de crestere si hormoni ai foamei. ( 30 )

Privarea de somn creste riscul aparitiei unor afectiuni legate de hormoni, cum ar fi obezitatea, diabetul si problemele tiroidiene . ( 30 )

A dormi suficient este o modalitate de a ajuta la abordarea semnelor a unui dezechilibru hormonal .

Lipsa somnului ucide apetitul sexual

A nu dormi suficient nu te imbolnaveste doar, ci poate scadea dorinta sexuala.

Un studiu a constatat ca barbatii care sufera de tulburari de somn si nu au un somn de calitate au o dorinta sexuala mai mica. Calitatea slaba a somnului si pierderea somnului afecteaza nivelul de testosteron si, prin urmare, afecteaza dorinta sexuala. ( 31 )

Un deficit sever de somn poate provoca obezitate, care poate avea si un impact asupra nivelului de hormoni de testosteron. Acesta este un alt motiv pentru care somnul suficient va poate afecta viata sexuala. ( 31 )

Lipsa somnului va poate determina sa comiteti greseli fatale

Una dintre cele mai grave consecinte ale oboselii cronice din cauza lipsei de somn este moartea.

Desi este practic imposibil sa mori din cauza lipsei de somn, privarea somnului poate provoca greseli care pot avea consecinte fatale.

De exemplu, conducerea in timpul somnolentei din cauza pierderii somnului poate provoca accidente auto grave. De fapt, unele studii raporteaza ca aproximativ 12% din toate accidentele vehiculelor se datoreaza somnolentei. Oamenii de stiinta spun ca chiar si o lipsa modesta de somn poate afecta judecata si timpul de reactie. ( 32 )

Un raport din 2015 avertizeaza ca profesionistii din domeniul medical care sufera de lipsa de somn sunt mai predispusi la greseli si pun in pericol siguranta pacientului. ( 33 )

Interesant, un studiu a constatat ca sobolanii care erau total lipsiti de somn au murit in cele din urma din lipsa de somn dupa 11-32 de zile. ( 34 )

Sfaturi pentru un somn mai bun

Efectuarea unor schimbari pozitive pentru a va imbunatati calitatea somnului va ajuta la evitarea multor riscuri asociate privarii de somn. A dormi bine o noapte iti imbunatateste sanatatea, creste functia creierului si ajuta la prevenirea bolilor cronice.

Ce poti face pentru a dormi suficient in fiecare noapte? Iata cateva sfaturi simple pe care medicii le recomanda pentru un somn sanatos: ( 3 )

  • Aveti o ora de culcare exacta si un timp de trezire fix in fiecare zi, chiar si in weekend.
  • Petreceti ora inainte de culcare ca pe o perioada linistita si evitati luminile artificiale stralucitoare (cum ar fi televizorul sau ecranul computerului).
  • Nu mancati mese grele si nu beti bauturi alcoolice sau cofeinizate inainte de culcare.
  • Fiti activ fizic pe tot parcursul zilei, dar evitati activitatea intensa inainte de culcare.
  • Incercati uleiuri esentiale pentru a va ajuta sa va relaxati mai bine .
(Visited 372 times, 1 visits today)

  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
    1
    Share
  •  
    1
    Share
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  

Related posts

Leave a Comment