Rezistenta la leptina: Ce este, cum te afecteaza si cum sa slabesti daca ai un nivel crescut de leptina

  • 31
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    31
    Shares

Avem tendinta sa credem ca dieta, exercitiile fizice si obezitatea sunt complet sub controlul nostru si ca slabitul depinde doar de vointa, dieta si exercitii fizice. Aceste ganduri lasa persoanele supraponderale sau obeze frustrate, fara vointa si ca este ceva in neregula cu ele. Nu numai ca aceste ganduri descurajeaza, dar, de asemenea, nu sunt in intregime adevarate.

Adevarul este ca slabitul nu depinde doar de dieta si de vointa, ci este si un factor de echilibru hormonal in corp. Leptina, gherlina si insulina sunt hormoni care regleaza arderea grasimilor, foamea si pierderea in greutate. Daca vrei sa slabesti, atunci trebuie sa te asiguri ca acesti hormoni sunt in echilibru.

Cum te afecteaza resiztenta la leptina?

Intr-un studiu publicat in Metabolism, oamenii de stiinta au descoperit ca majoritatea persoanelor obeze sunt rezistente la leptina. Restabilirea sensibilitatii la leptina ar putea, prin urmare, ajuta la restabilirea nivelului energetic sanatos, la reglarea functiei hormonale generale si la imbunatatirea metabolismului.

Nivelurile de energie, metabolismul si nivelurile hormonale sunt factori cruciali in combaterea obezitatii. Dar ce este leptina si cum functioneaza de fapt leptina?

Leptina si slabitul

Fara a intra in detalii medicale majore, leptina, insulina si gherlina, toate functioneaza ca si comutatoarele la un termostat. De exemplu, intr-un incalzitor, termostatul monitorizeaza nivelul de caldura din camera. Cand camera devine prea rece, termostatul porneste incalzitorul. Cand nivelul de caldura creste prea mult, termostatul iti opreste incalzitorul si aceasta permite ca temperatura sa scada din nou. Nivelurile de leptina functioneaza in acelasi mod.

Pe masura ce nivelurile de leptina cresc, nivelul crescut de leptina spune creierului tau sa inceteze stocarea grasimilor si sa inceapa sa arda grasime. Creierul, ca si termostatul, opreste stocarea grasimilor si porneste arderea grasimilor.

Cand nivelurile scad mai mult, ca temperatura din incalzitor, creierul porneste din nou stocarea grasimilor.

La o persoana sanatoasa, nivelul de leptina determina cat de foame ii este si cata grasime depoziteaza corpul. Sistemul de leptina este un sistem care a evoluat pentru a ne feri de a ne ingrasa prea mult pe de o parte si de a nu muri de foame pe de alta parte.

Rezistenta la leptina si obezitatea

Din pacate, majoritatea persoanelor obeze au dezvoltat o afectiune numita rezistenta la leptina. Pe scurt, termostatul lor a incetat sa functioneze. O veste buna pentru pacientii obezi este ca nu este in totalitate doar faptul ca sunteti prea „slabi” pentru a pierde in greutate, ci mai degraba o conditie fiziologica – rezistenta la leptina.

Cea mai mare problema cu leptina si obezitatea este ca hormonul leptina este produs de celulele grase ale corpului tau. Cu cat aveti mai multe celule de grasime, cu atat mai multa leptina produce corpul vostru. Aceasta creeaza un ciclu vicios pentru persoanele cu obezitate si poate explica de ce majoritatea persoanelor obeze sunt rezistente la leptina.

Despre obezitate puteti citi mai multe in acest articol https://www.sanatatedefier.ro/cum-se-trateaza-excesul-de-greutate-si-obezitatea/

Consecintele rezistentei la leptina

Rezistenta la leptina are drept consecinta doua consecinte fiziologice de baza:

Ramai flamand

Creierul tau crede ca organismul are nevoie de mai multa grasime si, prin urmare, iti spune sa mananci si continua sa spuna corpului tau sa pastreze grasimea.

Ai niveluri scazute de energie

Creierul tau recomanda corpului sa conserve energia, ceea ce iti reduce rata metabolica si rata cu care produci energie.

Nivelurile scazute de energie si foamea constanta sunt intrerupatori de tranzactii in ceea ce priveste obezitatea. Dar pentru persoanele obeze, nu este o veste proasta. Vestea buna este ca poti scapa de rezistenta la leptina.

Cum dezvolti rezistenta la leptina

Stiinta a identificat o serie de factori care contribuie la dezvoltarea rezistentei la leptina. Factorii care contribuie includ:

Inflamatie

Am mentionat in trecut ca inflamatia poate fi cauza tuturor bolilor cronice si interfereaza cu semnalizarea leptinei in creier si corp. Cu alte cuvinte, inflamatia poate avea ca rezultat creierul nu poata recunoaste nivelurile mai ridicate de leptina.

Alimentatia

Relatia dintre ceea ce mananci, cum te simti si ceea ce percepe corpul tau este complexa, iar stiinta inca nu a descoperit toate mecanismele de baza ale acestor factori.

Stiinta a ajuns la concluzia este ca dietele nesanatoase bogate in zaharuri si grasimi activeaza centrele de recompensare ale creierului.

Acest lucru inseamna ca te simti bine cand mananci si vrei sa mananci mai mult. Aceste diete afecteaza si modul in care organismul percepe satietatea. Aceste mese sunt adesea lipsite de nutrienti, iar organismul iti spune sa mananci.

Niveluri de leptina

Nivelurile ridicate de leptina contribuie, de asemenea, la rezistenta la leptina. Aceasta este mai degrabao situatie in care ny stii care a fost prima oul sau gaina, deoarece stiinta nu a ajuns la concluzia care a venit prima, dar nivelurile mai ridicate de leptina determina o rezistenta mai mare la leptina la persoanele care sunt rezistente la leptina.

In cazul persoanelor obeze, sau chiar al celor care se lupta sa slabeasca, primii doi factori reprezinta o noua speranta in ceea ce priveste rezistenta la leptina.

Cum sa lupti cu rezistenta la leptina si cum sa slabesti

Cheia pentru a bate rezistenta la leptina este, prin urmare, prin reducerea inflamatiei si prin consumul unei diete sanatoase care ajuta la reducerea nivelului de leptina din corpul tau. Din fericire, o dieta, care reduce inflamatia, este, de asemenea, genul de dieta sanatoasa de care aveti nevoie pentru a va ajuta sa inversati rezistenta la leptina. Iata cativa factori legati de dieta care va vor ajuta sa inversati ciclul:

Evitati zaharurile rafinate si alimentele procesate

Alimentele bogate in zaharuri si alimentele procesate incurajeaza inflamatia in organism. Prin reducerea aportului din aceste alimente, puteti ajuta la reducerea inflamatiei, care, la randul sau, poate ajuta la reducerea sensibilitatii la leptina. 

Alegeti o dieta bogata in fibre

Fibrele sunt vitale pentru o dieta sanatoasa, dar pentru persoanele obeze, fibra este si mai importanta. Mesele bogate in fibre dietetice te fac sa te simti mai plin si sa reduci aportul de calorii – acest lucru ajuta la inversarea ciclului. De asemenea, fibrele reduc factorii de risc cardiovascular. Alimentele care sunt bogate in fibre pot preveni, de asemenea, constipatia si chiar folosite ca laxative naturale.

Alegeti o dieta bogata in proteine

Cand mananci proteine ​​te simti mai plin pentru mai mult timp, iar consumul de proteine ​​a fost de fapt legat de rezistenta redusa la leptina. De asemenea, consumul de proteine ​​incurajeaza pierderea in greutate. 

Dormiti suficient

Somnul a fost legat de nivelurile de leptina, poftele de carbohidrati si rata metabolica. Persoanele care nu dorm suficient adesea isi doresc si consume mai multi carbohidrati si zaharuri. Prin urmare, somnul suficient va poate ajuta sa reduceti dorintele de la miezul noptii de a viola frigiderul.

Surse medicale:


http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026049514002418
http://joe.endocrinology-journals.org/content/223/1/T25.long
http://www.nature.com/nature/journal/v395/n6704/full/395763a0.html
http://www.nature.com/nm/journal/v1/n11/full/nm1195-1155.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8532024/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3281561/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3319208/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3319208/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18031592
http://ajcn.nutrition.org/content/82/1/41.long
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15531540

(Visited 274 times, 1 visits today)

  • 31
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    31
    Shares

Related posts

Leave a Comment