Fructele precum merele, cireșele, prunele și kiwi sunt bune pentru diabetici?

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!

Ultima actualizare 2024-05-31 de admin

Cu toții cunoaștem cel puțin o persoană cu diabet sau i s-a spus de către medic să țină cont de zahărul din alimente pentru a preveni diabetul. Diabetul afectează 29 de milioane de oameni și este o cauză semnificativă de deces. 

Toate alimentele pot fi clasificate ca carbohidrați, proteine ​​și grăsimi. Carbohidrații sunt singurii macronutrienți care afectează glicemia. Alimentele cu carbohidrați sunt amidonul, legumele cu amidon, cerealele, laptele și înlocuitorii de lapte, dulciurile și fructele.

Când sunt consumați carbohidrați, aceștia cresc zahărul din sânge; un hormon numit insulină transportă zahărul în celule pentru a fi folosit ca sursă de energie.

La persoanele cu diabet zaharat, insulina nu poate obține zahărul în celule și rămâne în sânge. Acest lucru se întâmplă deoarece corpurile lor nu produc insulină sau nu răspund la insulină. Nivelurile nesănătoase de zahăr din sânge duce la creșterea zahărului din sânge și la alte complicații.

Principala preocupare pentru mulți pacienți cu diabet sau prediabet este dacă carbohidrații ar trebui eliminați cu totul din dieta lor, iar răspunsul este NU. Carbohidrații sunt sursa primară de energie pentru organism, așa că renunțarea complet la ei va cauza foame și amețeli cel mai puțin. În schimb, ar trebui să monitorizați cantitatea și tipul de carbohidrați pe care îi consumați.

Se presupune că fructele sunt una dintre cele mai hrănitoare surse de carbohidrați care vă pot ajuta să vă îmbunătățiți sănătatea și chiar să vă îmbunătățiți glicemia dacă sunt consumate în cantități adecvate.

Aportul recomandat de fructe pentru persoanele cu diabet

Fructele au zahăr natural, fibre, vitamine și minerale. O porție de fructe conține între 11 și 15 grame de carbohidrați. Câteva exemple de mărimi de porții care sunt de 15 grame de carbohidrați sunt:

  • Un măr mic
  • 1 ¼ cană de căpșuni
  • O portocală medie
  • O banană mică sau jumătate dintr-o banană mare

O regulă generală este să consumi între 45 de grame și 60 de grame de carbohidrați pe masă și între 15 și 30 de grame pe gustare.  

Fructe bune pentru diabetici

Cele mai bune fructe pentru persoanele cu diabet zaharat sunt fructele de care se bucură. Toate fructele pot fi încorporate într-o dietă sănătoasă, dar unele fructe sunt mai potrivite pentru persoanele cu diabet decât altele.

Iată câteva dintre cele mai sănătoase fructe care pot ajuta la controlul zahărului din sânge:  

1. Măr

Un măr de mărime medie conține aproximativ 25 de grame de carbohidrați și 4,4 grame, ambele având efect opus asupra zahărului din sânge. 

Carbohidrații se descompun pentru a elibera glucoză în timpul digestiei, crescând automat glicemia, dar conținutul fibros al merelor încetinește acest proces pentru a stabiliza zahărul din sânge.

Fibrele necesită timp pentru a se descompune, încetinind din neatenție metabolismul carbohidraților și eliberarea ulterioară de glucoză. În plus, merele sunt pline de antioxidanți și alți nutrienți esențiali care sunt buni pentru sănătatea ta în general și pentru controlul diabetului, în special.

De fapt, persoanelor cu diabet la limită sau prediabet li se recomandă, de asemenea, să mănânce mere ca parte a unei diete generale cu glicemie scăzută pentru a-și menține glicemia sub control. Acest lucru poate ajuta la împiedicarea stării lor de a evolua spre diabet cu drepturi depline. 

2. Cireșe

Cireșele își obțin culoarea strălucitoare din pigmenții vegetali naturali numiți antociani. Acești compuși polifenolici sunt cunoscuți pentru proprietățile lor antioxidante puternice, dar au ajuns să fie recunoscuți și pentru capacitatea lor de a stabiliza glicemia.

Un studiu realizat de Universitatea de Stat din Michigan a constatat că antocianinele din cireșe și alte fructe, cum ar fi afinele, au crescut producția de insulină în rezultatele de laborator, ceea ce duce la o mai bună gestionare a diabetului. 

Notă: Nu consumați cireșe conservate sau confiate (glace), care sunt puternic procesate și conțin mult zahăr adăugat care poate agrava diabetul.

3. Prune

Prunele pot ajuta la creșterea producției de insulină, ceea ce ajută corpul să utilizeze glucoza pentru energie. Astfel, pe măsură ce se epuizează mai multă glucoză din sânge pentru energie, există mai puțină cantitate de glucoză în sânge.

În plus, persoanele cu diabet suferă adesea de urinare crescută, iar pruna neagră poate ajuta la reducerea producției de urină. Acest fruct delicios este cunoscut că reduce și pofta de mâncare și, prin urmare, poate ajuta la pierderea în greutate. Este foarte important pentru persoanele cu diabet să mențină o greutate corporală sănătoasă.

Fiecare parte a fructului, de la pulpa la frunze, scoarță și semințe, este cunoscută că prezintă proprietăți antidiabetice și este sigur de consumat.

4. Guava

Guavele sunt încărcate cu vitamina A, vitamina C și fibre alimentare, toate care ajută la reglarea zahărului din sânge.

Vitaminele A și C sunt antioxidanți puternici care ajută la limitarea sau contracararea activității moleculelor instabile numite radicali liberi din organism. Radicalii liberi dăunează celulelor și țesuturilor sănătoase, deschizând calea pentru diferite boli, inclusiv diabetul.

De asemenea, diabetul în sine poate provoca leziuni ale vaselor de sânge, care pot fi reduse sau inversate într-o oarecare măsură prin consumarea unei diete bogate în antioxidanți. În plus, fibrele din guave ajută la întârzierea digestiei carbohidraților, astfel încât glucoza să fie eliberată lent în fluxul sanguin, prevenind astfel orice vârfuri bruște ale zahărului din sânge.

Nu doar atât, fibra adaugă și volum scaunelor, făcându-le mai ușor de îndepărtat și astfel ameliorând constipația, care este o problemă comună în rândul diabeticilor.

5. Grapefruit

Potrivit  Asociației Americane de Diabet , grapefruitul are toate caracteristicile unui fruct prietenos cu diabetul: încărcat cu fibre solubile, vitamine esențiale și antioxidanți, în timp ce are un indice glicemic scăzut.

O componentă specială care face din grapefruit un deliciu special pentru diabetici este flavonoidul numit naringenina, care îmbunătățește modul în care organismul utilizează insulina și ajută la gestionarea sănătoasă a greutății, ambii fiind factori importanți pentru controlul și prevenirea diabetului.

6. Căpșuni

Căpșunile au un indice glicemic scăzut, ceea ce înseamnă că conținutul lor de carbohidrați durează ceva timp pentru a fi digerat de organism. Descompunerea lentă a acestor carbohidrați eliberează treptat glucoză în sânge, asigurând nicio creștere rapidă a zahărului din sânge.

Căpșunile bogate în antioxidanți nu sunt numai bune pentru imunitate, ci au și proprietăți de combatere a cancerului. Mai mult, acest tratament sănătos vă poate ajuta să vă satisfaceți pofta de dulce fără a adăuga calorii sau zahăr. De fapt, sunt considerate bune pentru metabolismul tău, ceea ce înseamnă că te pot ajuta să slăbești, un bonus pentru persoanele cu diabet.

7. Avocado

Avocado este bogat în grăsimi mononesaturate, vitamina A, vitamina E, potasiu și calciu. Grăsimile mononesaturate sunt grăsimi sănătoase pentru inima. Acestea cresc HDL (colesterolul bun), care reduce LDL (colesterolul rău) din organism și protejează inima.

Avocado este în mod natural sărac în zahăr, cu doar 1 gram de zahăr per fruct. Adăugarea de fructe grase precum avocado, nuci și semințe este potrivită pentru o dietă pentru diabetici.

8. Piersici

Piersicile sunt pline de fibre care încetinesc eliberarea și absorbția zahărului în sânge în timpul digestiei. Mai mult, conțin o mulțime de antioxidanți, în principal vitaminele A și C, care luptă împotriva daunelor radicalilor liberi, ceea ce contribuie la dezvoltarea diabetului și a complicațiilor legate de diabet. 

9. Portocale

Portocalele sunt poate cea mai bogată sursă de vitamina C, dar au și zahăr considerabil. Astfel, în timp ce persoanele cu diabet bine controlat pot beneficia de consumul acestui fruct citrice ca parte a unei diete sănătoase, cei cu diabet zaharat de tip 2 prost gestionat trebuie să fie mai atenți la conținutul său ridicat de zahăr.

Ca orice alt aliment prietenos cu diabetici, portocalele sunt sigure și sănătoase atâta timp cât sunt consumate în cantitățile recomandate.

10. Kiwi

Kiwi are un conținut ridicat de fibre care încetinește metabolismul carbohidraților și, prin urmare, eliberarea de glucoză în sânge. 

Astfel, kiwi este un alt fruct cu glicemie scăzută care poate ajuta persoanele cu diabet să își controleze mai bine glicemia, afirmație care a fost susținută de mulți cercetători. 

Câteva sfaturi importante atunci când includeți fructele într-o dietă pentru diabetici

  • Planificați mesele din timp pentru a afla unde pot fi încorporate fructele.
  • Mănâncă fructe ca gustări.
  • Citiți etichetele alimentelor de pe fructele conservate pentru a vă asigura că nu conțin zahăr sau sirop adăugat.
  • Citiți etichetele alimentelor pentru a verifica conținutul total de carbohidrați și ajustați în consecință.
  • Mănâncă fructe care îți plac și încearcă fructe noi.
  • Discutați cu un dietetician înregistrat dacă aveți întrebări.

Complicații cauzate de creșterea zahărului din sânge

Excesul de zahăr din sânge circulă în tot corpul și provoacă daune. Complicațiile primare de sănătate care pot fi cauzate de glicemia crescută sau hiperglicemia sunt:

  • Boli cardiovasculare (boli cardiace)
  • Nefropatie (boală de rinichi)
  • Retinopatie (leziuni oculare)
  • Leziuni ale nervilor

Pot persoanele cu diabet să consume fructe conservate?

Fructele conservate sunt o opțiune excelentă de fructe și o modalitate excelentă de a adăuga mai multe fructe la dietă, datorită confortului lor. Aceste fructe sunt conservate la recoltare pentru a asigura cea mai bună calitate și gust.

Studiile au arătat că nu există suficientă diferență nutrițională între fructele proaspete și fructele conservate. Atunci când alegeți fructele conservate, selectați-le pe cele care sunt conservate în apă, suc 100% sau sucul lor pentru a evita zahărul adăugat.

Ar trebui oamenii să consume sucuri de fructe proaspete?

Oamenii pot bea sucuri de fructe. O jumătate de cană de suc de fructe înseamnă aproximativ 15 grame de carbohidrați. Sucul de fructe poate înlocui fructele întregi ca o alegere de fructe.

Cel mai bine este să alegeți sucuri care sunt 100% suc și au puțin zahăr adăugat. Dar, pe cât posibil, fructele întregi sau conservate ar trebui să fie alese peste sucurile de fructe pentru că te mențin mai sătul.

Ce nivel de zahăr din sânge este considerat periculos de ridicat?

Persoanele cu diabet ar trebui să își urmărească nivelul hemoglobinei A1c și glicemia a jeun. Hemoglobina A1c măsoară cantitatea de glucoză rămasă pe celulele roșii din sânge timp de trei luni.

  • A1c normal este mai mic sau egal cu 5,6.
  • Prediabetul este între 5,7 și 6,4.
  • Diabetul este mai mare sau egal cu 6,5.
  • Persoanele peste 65 de ani ar trebui să aibă mai puțin sau egal cu 7.
  • Nivelul obiectiv de A1c pentru o persoană cu diabet este 7.

Glicemia a jeun este cantitatea de zahăr din sânge după un aport caloric de aproximativ 8 ore.

  • Glicemia normală este între 70 și 100 mg/dl.
  • Nivelul de zahăr deteriorat este între 100 și 125 mg/dl.
  • Diabetul este de 126 mg/dl.
  • La două ore după masă, glicemia ar trebui să fie mai mică de 140 mg/dl.
  • Un nivel aleatoriu de zahăr din plasmă nu trebuie să depășească 200 mg/dl.

Călătoriile regulate la medic vă vor ajuta să vă determinați nivelul de laborator și dacă sunt necesare modificări ale dietei.

Mierea ca înlocuitor al zahărului pentru o mai bună gestionare a diabetului

Mierea are un indice glicemic scăzut, care crește încet zahărul din sânge, spre deosebire de zahărul obișnuit de masă cu un indice glicemic ridicat. Este în regulă să adăugați miere la o dietă, dar ar trebui monitorizată ca și alte alimente cu carbohidrați.

Mierea este o formă de zahăr și este văzută ca un zahăr adăugat. O lingură de miere are aproximativ 15 grame de carbohidrați. Există îndulcitori fără zahăr, cum ar fi stevia, care pot fi adăugați la o ceașcă de cafea sau ceai pentru a adăuga mai multă dulceață.

Cuvânt final

Fructele au o valoare nutritivă ridicată, dar nu sunt lipsite de zahăr sau carbohidrați, așa că nu îți poți permite să le consumi fără minte, mai ales dacă ești prediabetic sau diabetic.

Cel mai sănătos mod de a consuma fructe pentru un control optim al zahărului este de a le include într-o dietă generală nutritivă, bine echilibrată, care se concentrează pe alimente cu glicemie scăzută. Rețineți că nu toate alimentele cu glicemie scăzută sunt sănătoase, așa că trebuie să luați în considerare conținutul nutrițional complet al alimentelor înainte de a le include în dieta dumneavoastră.

În timp ce toate fructele din porțiile recomandate sunt sigure pentru diabetici, cele mai bune sunt cele care sunt bogate în fibre și sărace în zahăr/carbohidrați.

Resurse

https://www.cdc.gov/media/releases/2014/p0610-diabetes-report.html.

https://www.cdc.gov/diabetes/managing/eat-well/diabetes-and-carbohydrates.html

https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/524455/nutrients.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3978819/. Publicat 28 august 2013/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5691727/. Publicat 12 octombrie 2017.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3649719/. Publicat la 1 iulie 2012.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4882728/. Publicat 21 mai 2016.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22968977/.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23394992/.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6267416/.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4933534/.

admin
adminhttps://www.sanatatedefier.ro/
Vrei să afli informații credibile despre sănătate și wellness în limba română? Ești la locul potrivit! Din 2015, sanatatedefier.ro a devenit o resursă de încredere pentru cititorii români interesați de sănătate. Ca administrator și editor, sunt implicat în fiecare aspect al site-ului, asigurându-mă că informațiile pe care le găsești sunt precise, ușor de înțeles și te ajută să iei decizii informate despre sănătatea ta. Mă bazez pe surse verificate precum: studii științifice publicate în reviste de specialitate, articole scrise de experți din domeniul sănătății, organizații de renume din domeniul sănătăți iși alte surse sigure și actuale.Obiectivul meu este să te informez, nu să înlocuiesc un medic. Conținutul site-ului are doar scop informativ și nu reprezintă un substitut pentru consultanță, diagnostic sau tratament medical.Întrebările și feedback-ul tău sunt binevenite! Mă ajută să îmbunătățesc constant site-ul și conținutul lui. Explorează articolele noastre informative astăzi! Urmărăște-ne pe rețelele sociale pentru mai multe informații despre sănătate! Sanatatedefier.ro - Sănătate informată, alegeri inspirate!

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

URMĂREȘTE-NE

6,230FaniÎmi place
360CititoriConectați-vă
79CititoriConectați-vă
679AbonațiAbonați-vă

ULTIMELE ARTICOLE