Cele mai bune 8 vitamine pentru plamani

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!

Plamanii fac parte din sistemul respirator si lucreaza in mod constant pentru a va mentine in viata, furnizand oxigen corpului si eliminand dioxidul de carbon ( 1 ).

Plamanii compromisi va pot afecta in mod semnificativ sanatatea generala, motiv pentru care mentinerea lor sanatoasa ar trebui sa fie o prioritate de top. Din pacate, multi factori pot dauna sanatatii plamanilor.

De exemplu, poluarea aerului, fumatul, pneumonia si boli precum astmul, COVID-19 si boala pulmonara obstructiva cronica (BPOC) pot contribui toate la scaderea functiei pulmonare (2 3 4 5 ).

In plus, alegerile dietetice si deficientele de micronutrienti pot afecta negativ functia pulmonara (67).

Unele cercetari sugereaza ca anumite vitamine pentru plamani, cum ar fi vitaminele si mineralele, pot ajuta persoanele cu afectiuni medicale care au afectata functia pulmonara, precum si pe cei care doresc sa-si sustina sanatatea pulmonara in general.

Vitamine pentru plamani

Acest articol enumera 8 cele mai bune vitamine pentru plamani.

Vitamina C

Vitamina C functioneaza ca un antioxidant puternic, ceea ce inseamna ca previne deteriorarea celulara. Are, de asemenea, proprietati antiinflamatoare si de modulare a sistemului imunitar, iar studiile arata ca a avea niveluri optime de vitamina C este esentiala pentru plamani sanatosi (8).

Deficitul de vitamina C poate afecta semnificativ sistemul imunitar si poate creste riscul de infectii respiratorii. In schimb, mentinerea nivelurilor optime de vitamina C poate ajuta la imbunatatirea functiei pulmonare si la protejarea impotriva afectiunilor care afecteaza plamanii, cum ar fi BPOC (9 10).

Studiile arata ca suplimentele cu vitamina C poate reduc riscul si durata infectiilor respiratorii. De asemenea, poate ajuta la imbunatatirea functiei pulmonare si la prevenirea declinului functiei pulmonare la persoanele cu astm (1112).

In plus, vitamina C este extrem de importanta daca fumezi. Studiile arata ca printre persoanele care fumeaza, cei cu niveluri mai mari de vitamina C au o functie pulmonara mai buna decat cei cu niveluri mai scazute de vitamina C (1314).

Doza zilnica recomandata (DZR) pentru vitamina C la adultii cu varsta peste 19 ani este de 75-120 mg (14).

Daca nu puteti obtine suficienta vitamina C prin alimente si bauturi sau aveti nevoie de vitamina C suplimentara, un supliment este o alegere inteligenta.

Vitamina C lipozomala este o forma de vitamina C care este incapsulata in minuscule sfere lipidice numite lipozomi. Studiile arata ca vitamina C lipozomala este mai absorbabila decat formele traditionale de suplimente de vitamina C (15). Citeste si Vitamina C – importanta, efecte si surse alimentare

Vitamina D pentru plamani

Vitamina D este un nutrient cheie pentru sanatatea plamanilor, iar lipsa de vitamina D poate creste riscul de a dezvolta infectii ale tractului respirator si afectiuni care afecteaza plamanii, inclusiv BPOC (1617).

Deficienta de vitamina D s-a dovedit a fi extrem de frecventa in randul persoanelor cu afectiuni care afecteaza plamanii, inclusiv astmul si BPOC si poate agrava simptomele si poate afecta functia pulmonara la aceste populatii (181920).

Dovezile sugereaza ca suplimentarea cu vitamina D poate ajuta la imbunatatirea calitatii vietii, la reducerea exacerbarii bolii si la imbunatatirea anumitor simptome la persoanele cu afectiuni respiratorii precum astmul si BPOC (212223242526).

In plus, a avea niveluri mai mari de vitamina D a fost legata de imbunatatirea functiei pulmonare in populatia generala (27).

Cercetatorii au descoperit, de asemenea, ca deficienta de vitamina D este asociata cu o implicare mai severa a plamanilor, cu o durata mai lunga a bolii si cu un risc mai mare de deces la persoanele spitalizate pentru COVID-19 si ca deficienta de vitamina D poate creste riscul de COVID-19 (28 2930).

Deficienta de vitamina D

Deficienta de vitamina D este raspandita la nivel mondial si multi oameni ar beneficia de suplimente de vitamina D, in special cei cu cel mai mare risc de deficienta, inclusiv afro-americani, cei cu obezitate sau diabet si persoanele care fumeaza sau au peste 65 de ani (31).

Inainte de a lua un supliment de vitamina D, este important sa va verificati nivelul de vitamina D de catre un profesionist din domeniul sanatatii.

In functie de rezultate, medicul dumneavoastra va va recomanda o doza adecvata. Daca aveti deficienta, poate fi necesar sa luati suplimente in doze mari sau sa primiti injectii cu doze mari de vitamina D de la un medic.

In functie de nivelul de vitamina D, puteti lua una sau mai multe capsule pe zi.

Suplimentele cu doze mai mari, cum ar fi cele care furnizeaza 6.000–10.000 UI sunt, in general, o alegere mai buna pentru persoanele care au deficit de vitamina D.

Suplimente cu magneziu

Magneziul este un mineral care joaca o serie de roluri critice in organism, inclusiv sustinerea functiei pulmonare. Magneziul ajuta la relaxarea celulelor musculare netede bronsice si reduce inflamatia plamanilor, ceea ce ii poate ajuta pe cei cu afectiuni pulmonare (33).

In plus, persoanele cu anumite afectiuni respiratorii au mai multe sanse sa aiba deficit de magneziu, care poate afecta functia pulmonara.

De exemplu, un studiu pe 50 de persoane cu astm bronsic cronic a constatat ca 10% dintre persoanele cu astm bronsic aveau deficit de magneziu. De asemenea, functia pulmonara a fost semnificativ mai scazuta in randul celor cu deficienta de magneziu decat in ​​randul persoanelor cu astm bronsic cu niveluri normale de magneziu (34).

In mod similar, un studiu efectuat pe 120 de persoane a constatat ca deficitul de magneziu era foarte raspandit in randul participantilor cu astm bronsic, iar nivelurile mai scazute de magneziu au fost asociate cu simptome de astm bronsice mai severe si cu crize de astm mai frecvente (35 ).

Studiile au aratat, de asemenea, ca suplimentarea cu magneziu poate ajuta la protejarea impotriva pierderii functiei pulmonare la persoanele cu BPOC si cancer pulmonar (3637).

Luarea suplimentelor de magneziu poate ajuta la mentinerea nivelurilor sanatoase de magneziu. Unele forme de magneziu sunt mai absorbabile decat altele. De exemplu, glicinatul de magneziu pare sa fie mai bine absorbit decat oxidul de magneziu (38).

Glicinatul de magneziu este o alegere buna pentru mentinerea nivelurilor optime de magneziu sau cresterea nivelurilor scazute de magneziu.

Omega-3

Grasimile Omega-3 au proprietati antiinflamatorii puternice, care pot avea efecte benefice asupra afectiunilor inflamatorii pulmonare, cum ar fi astmul (39).

O dieta saraca in grasimi omega-3, inclusiv acidul eicosapentaenoic (EPA) si acidul docosahexaenoic (DHA) , a fost asociata cu un risc crescut de astm bronsic atat la copii, cat si la adulti (40 4142).

In plus, a avea mai multi omega-3 in sange este asociat cu un control mai bun al astmului si cu o dependenta mai mica de corticosteroizii inhalatori (ICS) (43).

O dieta bogata in omega-3 poate reduce, de asemenea, riscul de a dezvolta BPOC (44 ).

Descoperirile unor studii sugereaza ca administrarea de doze mari – intre 3 si 6 grame pe zi – de omega-3 poate ajuta la imbunatatirea simptomelor anumitor tulburari pulmonare, cum ar fi astmul. Cu toate acestea, nu toate studiile au observat un beneficiu (4547).

Un studiu de 12 saptamani pe 60 de persoane cu cancer pulmonar a constatat ca cei care au luat un supliment de ulei de peste cu 1,6 grame de EPA si 0,8 grame de DHA pe zi au redus semnificativ markerii inflamatori si au imbunatatit starea nutritionala, in comparatie cu cei din grupul placebo (48 ).

Dovezile limitate sugereaza, de asemenea, ca suplimentele de omega-3 pot imbunatati functia pulmonara si calitatea vietii la cei cu fibroza chistica, dar dovezile actuale sunt slabe si insuficiente pentru a trage concluzii puternice (49).

Daca aveti o afectiune pulmonara, discutati cu medicul dumneavoastra inainte de a adauga suplimente de omega-3 in dieta dumneavoastra. Retineti ca dozele potential eficiente sunt de obicei mult mai mari decat cele recomandate pe sticlele de supliment.

Multiminerale seliniu si zinc

Pe langa magneziu, zincul si seleniul sunt esentiale pentru plamani sanatosi. Ambele minerale actioneaza ca antioxidanti in organism si pot avea efecte protectoare la cei cu afectiuni pulmonare.

Studiile arata ca persoanele cu afectiuni pulmonare precum astmul si BPOC tind sa aiba niveluri mai scazute de zinc si seleniu decat persoanele care nu au aceste afectiuni (4950 51).

Deficienta de seleniu si zinc poate creste, de asemenea, riscul de infectii respiratorii, precum si riscul de simptome severe si de mortalitate la cei cu COVID-19 (5253545556).

In plus, nivelurile scazute de seleniu si zinc pot creste riscul de cancer pulmonar (57 58).

Un studiu care a analizat datele pe 5.435 de persoane a constatat ca un aport mai mare de zinc a fost asociat cu un risc redus cu 42% de a dezvolta cancer pulmonar (59).

Este cel mai important sa va asigurati ca obtineti suficient seleniu si zinc din dieta dumneavoastra. Cu toate acestea, unii oameni pot avea nevoie si de un supliment multimineral.

Alte suplimente potential utile pentru sanatatea plamanilor 

In plus fata de suplimentele enumerate mai sus, urmatoarele pot ajuta la sustinerea sanatatii plamanilor.

Curcumina

Curcumina este principalul compus activ din turmeric si s-a dovedit ca are proprietati antiinflamatorii si antioxidante puternice.

Unele cercetari sugereaza ca curcumina poate proteja plamanii impotriva poluarii aerului, poate reduce inflamatia plamanilor si poate imbunatati anumite simptome legate de astm (60 616263).

N-acetil cistina

N-acetil cisteina (NAC) este un precursor al glutationului, un antioxidant care este produs in mod natural in organism.

Studiile arata ca suplimentarea cu NAC in doze mari (1200 mg pe zi) poate ajuta la tratarea BPOC (6465).

Studiile la rozatoare sugereaza, de asemenea, ca poate ajuta la reducerea inflamatiei legate de astm, desi este nevoie de cercetari la oameni (66).

Vitamina E

Vitamina E a fost studiata pentru potentialul sau de a imbunatati bolile respiratorii precum astmul si BPOC.

Atunci cand este luata sub forma de supliment, s-a dovedit ca vitamina E ajuta la imbunatatirea functiei pulmonare si a anumitor simptome de astm la copii si adulti (6768 ).

In plus, intr-un studiu care a implicat 580 de barbati, suplimentele de vitamina E au fost asociate cu imbunatatirea functiei pulmonare (69).

Cu toate acestea, studiile au descoperit ca administrarea de suplimente de vitamina E poate creste riscul de cancer de prostata la barbatii sanatosi, asa ca este important sa consultati un profesionist din domeniul sanatatii inainte de a adauga vitamina E la regimul dumneavoastra de suplimente (70 ).

Consideratii inainte de a lua vitamine pentru plamani

In timp ce luarea anumitor vitamine poate ajuta la promovarea sanatatii plamanilor, este important sa iei in considerare nevoile de sanatate, medicamentele si multe altele inainte de a lua un supliment alimentar.

Daca aveti o afectiune, cum ar fi cancerul sau BPOC, medicul va poate sugera sa luati anumite suplimente alimentare, in functie de factori precum deficientele de nutrienti si aportul alimentar.

In plus, anumite suplimente au potentialul de a interactiona cu unele medicamente, inclusiv cu cele utilizate pentru tratarea cancerului. Din acest motiv, este important sa discutati despre orice supliment cu medicul inainte de a le adauga la regimul dumneavoastra (71).

Acest lucru poate ajuta la prevenirea complicatiilor si va poate asigura ca luati doar suplimente sigure, necesare si eficiente.

Cuvant final

Urmand o dieta bogata in nutrienti, sa faci multa activitate fizica si sa eviti fumatul sunt unele dintre cele mai bune modalitati de a avea grija de plamanii tai si de a-i mentine sanatosi pe tot parcursul vietii.

Luarea anumitor vitamine pentru plamani, inclusiv vitamina C, vitamina D, magneziu, omega-3, zinc si seleniu poate ajuta, de asemenea, la promovarea sanatatii plamanilor, in special in randul celor cu afectiuni care afecteaza plamanii, cum ar fi BPOC, astmul si anumite forme de cancer.

Daca sunteti interesat sa incercati unul sau mai multe dintre vitamine pentru plamani enumerate mai sus, discutati mai intai cu un medic. El va pot ajuta sa determinati daca suplimentele sunt alegerea potrivita pentru nevoile dumneavoastra specifice si ce doze sunt cele mai potrivite.

(Visited 2.881 times, 1 visits today)

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!

Lasă un răspuns

Specify Twitter Consumer Key and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Twitter Login to work

Don`t copy text!