Colesterolul marit: Sfaturi pentru o alimentatie sanatoasa

  • 270
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
    271
    Shares

Colesterolul din sange este o substanta grasa produsa in mod natural de catre ficat si gasita in sangele dumneavoastra. Colesterolul din sange este folosit pentru multe lucruri diferite in corpul vostru, dar poate deveni o problema atunci cand este prea mult in sange. 

Unele alimente contin colesterol. Aceasta se numeste “colesterol alimentar” si se gaseste numai in produsele de origine animala. Pentru majoritatea oamenilor, consumul de alimente bogate in colesterol alimentar are doar o influenta mica asupra colesterolului din sange. 

Nivelurile ridicate de colesterol din sange sunt cauzate in principal de consumul de alimente bogate in grasimi saturate si trans-grasimi, fara a include alimentele cu grasimi nesaturate si cu fibre.

Tipuri de colesterol

Cele doua tipuri principale de colesterol din sange sunt: 

  1. lipoproteine ​​cu densitate scazuta (LDL) – de asemenea, cunoscut sub numele de colesterol “rau”, deoarece poate adauga acumularea de placi (depozite grase) in arterele dumneavoastra si poate creste riscul de aparitie a bolilor de inima
  2. lipoproteine ​​cu densitate mare (HDL) – cunoscuta si sub numele de “colesterol bun”, deoarece poate ajuta la protejarea dumneavoastra impotriva bolilor cardiace coronariene.

Test de sange pentru colesterol

Majoritatea persoanelor cu colesterol ridicat se simt foarte bine si adesea nu au simptome. Prin urmare, cel mai bun mod de a afla daca nivelul colesterolului este ridicat este sa aveti un test de sange. 

Cauze colesterol crescut

Unele cauze ale colesterolului ridicat din sange includ:

  • consum scazut de alimente care contin grasimi sanatoase si proteice – aceasta mareste aportul de grasimi polinesaturate si mononesaturate, care tind sa creasca colesterolul HDL din sange
  • consumul ridicat de alimente care contin grasimi saturate si trans-grasimi – cum ar fi carnea grasa, produsele lactate cu continut de grasimi, untul, uleiul de cocos, uleiul de palmier si cele mai prajite alimente proaspete si produsele coapte, cum ar fi placinte, biscuiti, produse de patiserie. Alimentele cu continut ridicat de trans-grasimi includ cele mai multe produse coapte comercial si prajituri
  • consum redus de alimente care contin fibre – alimente bogate in fibre dietetice, in special fibre solubile, pot reduce cantitatea de colesterol LDL din sangele dumneavoastra. Includeti alimente care contin fibre in dieta dvs., alegand in fiecare zi legume, fructe, cereale integrale, nuci si seminte.
  • colesterolul din alimente (colesterolul alimentar) – acest efect are doar un efect redus asupra colesterolului LDL (grasimile saturate si trans-grasimile din alimente au un efect mult mai mare). Puteti include alimente bogate in colesterol, cum ar fi organele comestibile (ficat si rinichi) si creveti, ca parte a unei alimentatii sanatoase, echilibrate, cu continut scazut de grasimi saturate si trans-grasimi. Puteti, de asemenea, sa consumati pana la sase oua pe saptamana, ca parte a unei alimentatii sanatoase, echilibrate, scazuta in grasimi saturate si trans-grase, fara a creste riscul de boli de inima
  • genetica – istoricul familiei poate afecta nivelul colesterolului. Unii oameni vor avea colesterol ridicat, chiar daca urmeaza o alimentatie sanatoasa, echilibrata, cu continut scazut de grasimi saturate si trans-grasimi. Acesti oameni ar putea avea nevoie sa ia medicamente care scad colesterolul, asa cum le-a prescris medicul.

Consumul de alimente sanatoase si colesterolul

Cel mai bun punct de plecare pentru un regim alimentar sanatos este de a consuma o mare varietate de alimente din fiecare dintre cele cinci grupuri alimentare, in cantitatile recomandate. Acest lucru ajuta la mentinerea unei diete sanatoase si interesante si ofera o gama de elemente nutritive diferite organismului. Mancarea unei varietati de alimente favorizeaza o buna stare de sanatate si poate contribui la reducerea riscului de imbolnavire.

Cele cinci grupuri alimente sunt:

  • fructe
  • legume / fasole
  • carne slaba si pasari de curte, peste, oua, tofu, nuci si seminte, leguminoase / fasole
  • cereal, in majoritatea cazurilor integrale si soiuri de fibre mari 
  • lapte, iaurt, branza si alternative, mai ales cu grasimi reduse.

Alimentele sunt grupate deoarece ofera cantitati similare de nutrienti-cheie. De exemplu, substantele nutritive cheie din grupul de lapte, iaurt, branza si alternativa includ calciu si proteine.

Sfaturi suplimentare pentru a va ajuta sa va gestionati colesterolul includ: 

  • Limitati alimentele de consum, cum ar fi produse de patiserie, placinte, pizza, chipsuri, peste prajit, hamburger si mancaruri cremoase, pana la o data pe saptamana.
  • Limitati alimentele sarate, grase si cu zahar, cum ar fi chipsuri, prajituri, produse de patiserie, biscuiti, bomboane si ciocolata, pana la o data pe saptamana.
  • Mancati multe legume
  • Alegeti paine integrala, cereale, paste fainoase, orez si fidea.
  • Gustati pe nuci neprajite si nesarate si fructe proaspete
  • Mancati mazare, fasole sau linte in cel putin doua mese pe saptamana.
  • Utilizati o varietate de uleiuri pentru gatit – unele alegeri bune includ ulei de canola, floarea soarelui, soia, ulei de masline, susan si arahide.
  • Pentru salate folositi uleiuri cum ar fi ulei de canola, floarea-soarelui, soia, ulei de masline, susan si arahide.
  • Mancati doua-trei portii (cate 150 grame fiecare) de peste uleios in fiecare saptamana. Pestele poate fi proaspat, congelat sau conservat.
  • Includeti pana la sase oua in fiecare saptamana.
  • Selectati carne slaba (carne taiata de grasime si carne de pasare fara piele).
  • Alegeti alimente si bauturi fara lactate cu continut scazut de grasimi sau fara grasimi
  • Limitati carnea prelucrata, inclusiv carnatii si carnea prelucrata, cum ar fi salamul.

Fibre

Daca incercati sa scadeti colesterolul din sange, incercati sa mancati alimente bogate in fibre dietetice, in special fibre solubile, deoarece acestea pot reduce cantitatea de colesterol LDL din sangele dumneavoastra. Aceste alimente includ fructe, leguminoase (ca naut, linte, soia, fasole si cereale (de exemplu, ovaz si orz).

Grasimi

Urmand o dieta sanatoasa, echilibrata, care are un nivel scazut de grasimi saturate si trans-grasimi poate ajuta la scaderea colesterolului din sange.

Incercati sa inlocuiti alimentele care contin nesanatoase, saturate si trans-grasimi cu alimente care contin grasimi polinesaturate si mononesaturate.

Alimentele bogate in grasimi (nesanatoase) saturate includ:

  • grasimi de carne
  • produse lactate cu continut ridicat de grasimi cum ar fi lapte, smantana, branza si iaurt
  • prajituri
  • alimente prelucrate, cum ar fi biscuiti si produse de patiserie
  • preparate ca hamburgerii si pizza
  • ulei de cocos
  • unt.

Alimentele bogate in grasimi trans (nesanatoase) includ:

  • alimente prajite
  • produse de panificatie, cum ar fi placinte, produse de patiserie, prajituri si biscuiti
  • Alimentele bogate in grasimi (sanatoase) polinesaturate includ:
  • peste gras
  • nuci si seminte. 

Alimentele bogate in grasimi (sanatoase) mononesaturate includ:

  • uleiuri, cum ar fi masline, canola si arahide
  • fructele de avocado
  • nuci

Trigliceridele din sangele dumneavoastra

In plus fata de colesterol, sangele contine, de asemenea, un tip de grasimi numite trigliceride, care sunt stocate in depozitele de grasime ale corpului. Hormonii elibereaza trigliceridele pentru a face energie intre mese. Cand mancati, corpul dumneavoastra transforma orice kilojoule de care nu are nevoie imediat in trigliceride.

Ca si colesterolul, organismul are nevoie de trigliceride pentru a functiona corect. Cu toate acestea, exista dovezi care sugereaza ca unii oameni cu trigliceride inalte prezinta un risc crescut de boli de inima. Daca consumati in mod regulat mai multe kilojouli decat ar trebui, este posibil sa aveti trigliceride mari (hipertrigliceridemie). 

Dupa o dieta sanatoasa, dupa cum s-a descris mai sus, poate contribui la reducerea riscului de a avea trigliceride inalte. Toata lumea poate beneficia de a include mai multe alimente din cele cinci grupe de hrana si de a limita mese zaharoase, grase si sarate precum si gustari. 

In plus, limitarea consumului de bauturi indulcite cu zahar (cum ar fi bauturi racoritoare, bauturi energizante si bauturi sportive) si includerea alimentelor cu grasimi omega-3 (de exemplu, pesti precum somonul, sardinele si tonul) trigliceridelor. 

Tratamentul pentru colesterol ridicat

Efectuarea schimbarilor stilului de viata, in special schimbarea unor alimente pe care le consumati si sportul, sunt foarte importante pentru a ajuta la reducerea colesterolului LDL ridicat.

Poate fi necesar sa luati medicamente care scad colesterolul, cum sunt statinele, pentru a va ajuta sa va administrati colesterolul si sa reduceti riscul de a suferi un atac de cord sau un accident vascular cerebral. Discutati cu medicul dumneavoastra despre gasirea celui mai potrivit tratament pentru dumneavoastra.

(Visited 2.614 times, 1 visits today)

  • 270
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
    271
    Shares

Related posts

One Thought to “Colesterolul marit: Sfaturi pentru o alimentatie sanatoasa”

Leave a Comment