Ce este dopamina? Cum sa cresti nivelul dopaminei?

  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

Dopamina este un neurotransmitator, un produs chimic care este responsabil pentru transmiterea semnalelor intre celulele nervoase ale creierului (neuroni). Atunci cand dopamina este eliberata in cantitati mari, ea creeaza sentimente de placere si recompensa, ceea ce va motiveaza sa repetati un comportament specific.

In schimb, nivelurile scăzute de dopamină sunt legate de o motivatie redusa si de un entuziasm scazut pentru lucruri care ar putea provoca majoritatea oamenilor.

Nivelurile de dopamina sunt, de obicei, bine reglementate in sistemul nervos, dar exista unele lucruri pe care le puteti face pentru a creste nivelul natural.

In articol, analizam de ce trebuie sa mentinem nivelurile adecvate de dopamina in creierul nostru si ce metode naturale puteti folosi pentru a creste nivelurile de dopamina din corpul dumneavoastra.

Ce este dopamina?

Dopamina este o substanta chimica care se gaseste in sistemul nervos central, in sistemul digestiv si in diferite organe din organism.

Dopamina ajuta celulele nervoase ale creierului (neuronii) sa “comunice” intre ele. Daca exista niveluri scazute de dopamina in creier, atunci celulele nervoase au dificultati in transmiterea mesajului adecvat.

Ar putea fi asemanator cu caile care traverseaza o padure. Dopamina permite creierului sa dezvolte “caile” bine intretinute intre diferite puncte si apoi nu depune mult efort pentru a ajunge de la un punct la altul.

Cu toate acestea, nivelurile scazute de dopamina din creier sunt aceleasi ca atunci cand “caile” sunt in mod constant supraaglomerate; calatoria intre puncte devine dificila si deranjanta si chiar poate face un calator sa renunte.

Intr-un fel, asta se intampla cu o persoana atunci cand are deficit de dopamina.

Pentru ce se utilizeaza dopamina?

Dopamina este necesara pentru creier pentru a comunica sentimentele de control ale recompensei si placerii si a reglementa raspunsurile emotionale. Dopamina este, de asemenea, un motivator pentru ce ajuta o persoana sa lucreze pentru obtinerea recompenselor.

Psihiatrul, dr. Emily Deans si autorul Psihiatriei Evolutionale, a spus ca este dopamina care este secretul a ceea ce ne face umani. Ne da capacitatea de a fi inteligenti, de a face planuri pentru viitor si de a ne impotrivi impulsurilor care ne-ar putea dauna. 

Atunci cand nivelul nostru de dopamina este intr-un echilibru adecvat, avem experiente puternice de satisfactie atunci cand am realizat ceva. Ne face sa ne urmarim visele si sa evitam activitati care ar putea impiedica progresul nostru. De asemenea, vom face fata mai bine stresului

Simptomele deficitului de dopamina

Simptomele nivelurilor scazute de dopamina se manifesta ca o lipsa generala de interes pentru ceea ce se intampla in jur. Asta ar putea fi

  • Lipsa de motivare
  • Inutilitate
  • Apatie
  • Incapacitatea de a se concentra
  • Modificari ale dispozitiei
  • Pot exista, de asemenea, simptome fizice cum ar fi:
  • Oboseala
  • Probleme de somn
  • Libidou scazut
  • Crestere in greutate

Persoanele care prezinta semne de deficienta de dopamina sunt mai predispuse la dependenta, deoarece cauta substante care cresc rapid nivelele de dopamina. Acest lucru poate duce la comportamente auto-distructive si dependente de droguri, alcool si alimente dulci.

Cum sa cresti nivelul de dopamina in mod natural?

In loc sa cautati o solutie rapida pentru a creste nivelurile de dopamina, exista multe modalitati sanatoase de a obtine stimularea de care aveti nevoie pentru a imbunatati nivelul de dopamina.

Modalitatile naturale de crestere a dopaminei sunt includerea unor alimente intr-o dieta sanatoasa, suplimentele care cresc dopamina, exercitiile fizice si alegeri de stil de viata care pot creste si nivelul de dopamina.

Alimente pentru cresterea nivelului de dopamina

Dopamina este produsa de anumiti aminoacizi; prin urmare, este important sa aveti suficienti dintre acesti aminoacizi in dieta dvs. pentru a evita o deficienta a dopaminei.

Alimente care contin L-fenilalanina

Un aminoacid esential pentru cresterea dopaminei este l-fenilalanina. Fiind un aminoacid esential inseamna ca organismul nu poate sa produca el insusi si trebuie obtinut din alimente. L-fenilalanina se transforma in tirozina, care apoi se transforma in dopamina.

Un studiu publicat in jurnalul Brain Research a constatat ca atunci cand nivelurile de tirozina au fost epuizate, organismul nu a putut produce suficienta dopamina. 

Deci, alimente cum ar fi:

  • Carne
  • Lactate
  • Anumite nucifere, cum ar fi migdalele si nucile
  • Anumite seminte, cum ar fi semintele de susan, semintele de floarea-soarelui si semintele de dovleac
  • Toate contin l-fenilalanina, de fapt, aceste alimente sunt singurele surse de l-fenilalanina.

Sa aruncam o privire la alte alimente care pot creste nivelul de dopamina.

  • Banane – Bananele sunt o sursa bogata de tirozina si pot ajuta la cresterea nivelului de dopamina din organism.
  • Mere – Merele contin cantitati mari de quercetin, un antioxidant flavonoid care se gaseste si in ceapa, struguri, fructe citrice si fructe de padure.Studiile au aratat ca proprietatile antioxidante ale quercetinului ajuta la stoparea epuizarii nivelurilor de dopamina. 
  • Sfecla – Un alt aliment care poate avea un impact semnificativ asupra nivelurilor de dopamina este sfecla.Sfecla are un nivel ridicat de betaina si acest aminoacid are multe proprietati benefice asupra sanatatii organismului si poate, de asemenea, ajuta la tratarea depresiei si atenuarea simptomelor bolii Parkinson (este deficitul de dopamina care provoaca probleme de circulatie a persoanelor cu boala Parkinson) .Un studiu a aratat ca betaina a imbunatatit eficacitatea antidepresivelor la persoanele cu depresie usoara pana la moderata.Un alt studiu asupra sfeclei si a bolii Parkinson a aratat ca un extract de frunze de sfecla ( Beta vulgaris ) a redus semnificativ simptomele bolii Parkinson. Acest lucru se datoreaza faptului ca extractul de sfecla a crescut nivelurile de dopamina si a avut un efect antioxidant asupra activitatilor creierului.
  • Ciocolata – Ciocolata neagra, cu o cantitate mare de substante de cacao si foarte putin zahar adaugat, are toate beneficiile pentru sanatate. Ciocolata de lapte contine o cantitate mare de zahar, care creeaza un spike ascutit de dopamina si poate reduce la pofta de zahar.
  • Ceai verde – Ceaiul verde contine L-theanina, un aminoacid care are un efect pozitiv asupra activitatilor neurologice.Au fost realizate diferite studii privind efectele terapeutice ale ceaiului verde si ele arata ca ceaiul verde a crescut nivelurile de dopamina si serotonina.
  • Afine – Afinele sunt bogate in antioxidanti si contin compusi in ele care pot reduce inflamatia si tensiunea arteriala.Extractul de afine a fost, de asemenea, dovedit a avea un efect pozitiv asupra functiei cognitive si, in special, cresterea nivelurilor de dopamina. De exemplu, un studio publicat in Nutritional Neuroscience a constatat ca extractul de afine a avut un efect pozitiv asupra celulelor nervoase ale dopaminei din creier.
  • Sucul de noni – Sucul de noni este derivat din fructul unei plante de dudi indian situate in subtropicile si tropicalele globale si am mentionat deja numarul mare de beneficii pentru sanatate.
  • Un studiu a  demonstrat ca noni are activitate antipsihotica similara. Studiul a aratat ca noni a imbunatatit nivelurile de dopamina din creier, ceea ce a impiedicat nevoile si comportamentul necontrolabil. Cercetarile au aratat ca extractul de suc de noni au fost capabil sa se lege de receptorii GABA si sa imite comportamentul lor in creier, care poate imbunatati depresia si anxietatea.
  • Zahar si alcool – avertisment – In timp ce alimente precum zaharul si alcoolul pot creste dopamina, acestea ar trebui evitate deoarece pot provoca dependent.
  • Cofeina si dopamine – Exista, de asemenea, dovezi ca prea multa cofeina creste dintr-o data nivelul de  dopamina, dar apoi nivelurile in organism scad brusc. De aceea, beti mai putina cafea (cafeaua cu moderatie) poate avea beneficii pentru sanatatea dumneavoastra.

Suplimente pentru cresterea nivelului de dopamina

Exista multe suplimente care pot ajuta la cresterea dopaminei in mod natural. Acestea pot fi utile in special in cazul in care o persoana are nevoie de un mare impuls de dopamina.

Suplimente de ceai verde

Nu toata lumea ii place sa bea 3 cesti de ceai verde pe zi si cafeaua, iar ceaiul verde poate avea un impact negativ asupra unor persoane. Prin urmare, suplimentele de ceai verde decofeinizat, pot da un impuls de dopamina in mod natural.

Curcumina

Curcumina este componenta principala a turmericului care are beneficii uimitoare pentru sanatate. Unul dintre beneficiile pe care le are curcumina asupra sanatatii este ca poate actiona ca un antidepresiv natural deoarece promoveaza niveluri crescute de serotonina si dopamine.

Jurnalul Phytotherapy Research a aratat ca curcumina a fost la fel de eficace ca si fluoxetina, principala componenta antidepresiva din Prozac. Cand curcumina a fost combinata cu piperina (gasita in piper negru si piper lung) a demonstrat de asemenea ca are proprietati antidepresive puternice. 

Curcumina este de asemenea eficienta pentru a ajuta la tratarea simptomelor bolii Parkinson, deoarece nu numai ca creste nivelul de dopamina, dar actioneaza si ca agent neuroprotector. 

In timp ce curcumina este un compus puternic si eficient pentru tratarea unei game largi de boli, studiile au aratat ca are o absorbtie scazuta si un metabolism rapid care duce la o biodisponibilitate relativ scazuta in organism.

Ginkgo biloba

Ginkgo Biloba este un supliment binecunoscut pentru efectul sau pozitiv de a ajuta la tratarea problemelor legate de memorie si imbunatatirea functiei creierului. Ginkgo Biloba are proprietatea de a creste nivelurile de dopamina din creier. 

Ginkgo Biloba este, de asemenea, una dintre cele mai bune plante pentru a imbunatati memoria si functia creierului.

Suplimente de L-tirozina

Articolul a mentionat deja cat de important este ca L-tirozina sa echilibreze si sa creasca nivelurile de dopamina si este posibil sa cumparati suplimente de L-tirozina.

Alte modalitati naturale de crestere a dopaminei

Exista multe modificari ale stilului de viata si alegeri pe care o persoana le poate face pentru a creste dopamina in mod natural.

Stimuleaza nivelul de dopamina cu exercitii fizice

Activitatea fizica nu va exercita doar corpul si muschii, ci si mintea. Exista un adevar in vechea zicala ca un “corp sanatos este o minte sanatoasa”.

Efectul exercitiilor fizice asupra creierului a fost bine documentat si majoritatea persoanelor care fac sport in mod regulat o experienta de “stare de bine” dupa ce au terminat. Motivul pentru aceasta este ca substantele chimice sunt eliberate in creier atunci cand suntem fizic activi, unul dintre ei fiind dopamina.

Acest lucru a fost sustinut de un studiu publicat in revista Neurobiology of Disease, in care studiile clinice au aratat ca sportul normalizeaza tensiunea arteriala si creste nivelul de dopamina.

Chiar si cantitatile mici de exercitii fizice pot avea un efect pozitiv asupra creierului. De exemplu, dr. John Ratey, un psihiatru care a scris cartea Spark: Stiinta revolutionara noua de exercitii si creier, a spus ca o plimbare plina de viata de numai 10 minute poate calma dorinta de a lua o tigara. 

British Journal of Sports Medicine, de asemenea, a confirmat ca exista o relatie directa intre activitatea fizica si sanatatea mintala. De fapt, doar 20 de minute pe saptamana pot avea ca rezultat beneficii pentru sanatatea mintala. 

Cresteti dopamina cu meditatia

Oamenii care se bucura de meditatie ca modalitate de relaxare se confrunta, de asemenea, cu o crestere naturala a nivelurilor de dopamina. Un studiu a folosit scanarea PET pentru a masura nivelele de dopamina dupa meditatia Yoga Nidra. Acesta a constatat un nivel crescut de dopamina la participanti si o disponibilitate redusa de actiune. 

Este logic atunci ca orice fel de activitate care poate ajuta la relaxarea mintii poate creste nivelurile de dopamina.

Acestea pot fi diferite tipuri de hobby-uri, luand timp pentru a va relaxa si chiar pentru a avea suficient somn.

Concluzie

Asigurati-va ca organismul are suficienta dopamina poate ajuta la reducerea sentimentelor de depresie, neputinta si apatie. Cresterea nivelului de dopamina ne poate ajuta sa facem fata mai bine stresului, sa ne simtim bine si sa gasim bucurie in activitatile noastre zilnice.

Este important sa gasiti modalitati sigure de crestere a dopaminei in mod natural si sa va indepartati de alimente si bauturi care nu sunt bune, deoarece acest lucru poate duce la mai multe probleme in viata.

In cele din urma, va veti simti mai bine si veti avea motivatia si energia pentru a face fata noilor provocari si pentru a va atinge obiective noi.

Surse medicale:

1. Dopamine primer.
2. Tyrosine depletion lowers dopamine synthesis.
3. Neuroprotective effect of quercetin.
4. Role of betaine in improving the antideprerssant effect of SAMe.
5. Chocolate: Food of the Gods.
6. Neurochemical effects of green tea.
7. Effect of green tea in health individuals.
8. Evidence for sugar addiction.
9. Alcohol and dopamine.
10. Efficacy of curcumin in major depressive disorder.
11. Antidepressant activity of curcumin.
12. Curcumin: a potential neuroprotective agent in Parkinson’s disease.
13. Ginkgo biloba leaf extract increases dopamine.
14. Regulation of brain function by exercise.
15. How exercise revs up your brain.
16. Relationship between physical activity and mental health.
17. Increased dopamine during meditation.
18. Music and the brain’s reward.
19. Dietary supplement with blueberry extract.

(Visited 505 times, 1 visits today)

  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

Related posts

Leave a Comment