Potrivit studiilor, cartoful dulce inhiba cancerul de colon si plamani

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!

Cartofii dulci sunt una dintre cele mai sanatoase legume pe care le puteti manca. Multe beneficii pentru sanatate ale cartofilor dulci provin din faptul ca sunt pline de vitamine, minerale si fibre. Departe de a fi un aliment care ingrasa, cartofii dulci te pot ajuta chiar sa slabesti. De fapt, consumul de cartofi dulci este excelent pentru sanatatea inimii, a vederii, a digestiei si a creierului.

Mai multe studii au descoperit ca cartofii dulci contin substante nutritive care au proprietati anticancerigene. Unele studii au sugerat ca au un efect anticancerigen semnificativ asupra cancerului de colon si plamani.

Asociatia Americana de Diabet spune ca cartofii dulci sunt buni de consumat intr-o dieta pentru diabet. In plus, a inclus si cartoful dulce in lista sa de superalimente pentru diabet.

Daca doriti sa aflati despre beneficiile uimitoare ale cartofilor dulci, atunci le veti gasi mai tarziu in articol. Veti afla, de asemenea, despre descoperirile stiintifice care sustin afirmatiile de sanatate despre cartofi dulci.

In primul rand, sa vedem ce sunt exact cartofii dulci si cum poti alege cel mai sanatos tip.

Ce este cartoful dulce?

Cartofii dulci sunt un tip de radacina cu amidon care contin vitaminele A, C, E, K si vitaminele din grupa B. De fapt, cartofii dulci au de 1.900 de ori mai multa vitamina A decat cartofii albi. Toate soiurile de cartofi dulci contin niveluri bune de minerale si fibre, impreuna cu unele proteine.

Motivul pentru care cartofii dulci sunt dulci se datoreaza enzimelor care descompun amidonul intr-un tip de zahar numit maltoza. Acest tip de zahar din malt nu este la fel de dulce ca zaharul traditional, dar poate ajuta totusi sa va satisface pofta de dulci.

Cartofii dulci sunt buni pentru tine?

Pe scurt: da, cartofii dulci sunt extrem de hranti si sanatosi pentru tine.

Cartofii dulci sunt sanatosi deoarece contin minerale si vitamine importante necesare pentru o sanatate buna. De asemenea, cartofii dulci sunt o sursa bogata de antioxidanti precum beta-carotenul si alti fitonutrienti importanti.

Asociatia Americana de Diabet spune ca cartofii dulci sunt unul dintre cele mai bune tipuri de cartofi pentru diabetici si se afla pe lista lor de superalimente pentru diabet. ( 36 ) Cartofii dulci au indice glicemic (IG) scazut si, ca atare, sunt mai putin probabil sa provoace cresteri ale glicemiei dupa masa. Sunt pline de fibre si vitamina A (sub forma de carotenoide).

Tipuri de cartofi dulci

Exista sute de tipuri diferite de cartofi dulci . Unele dintre cele mai populare soiuri de cartofi dulci sunt Beauregard si Jewel. Cu toate acestea, exista mai multe tipuri de cartofi dulci. Soiurile de cartofi dulci au pulpa alba sau portocalie si exista chiar si unele soiuri cu pulpa mov.

Cartoful dulce s-a descoperit ca inhiba cancerul de colon si plamani

Un studiu publicat in World Journal of Gastroenterology a raportat ca cartofii dulci au efect anticancerigen asupra celulelor canceroase colaterale. Cartofii dulci contin tipuri de proteine ​​numite proteine ​​de cartofi dulci (SSP). Jurnalul a raportat ca SPP exercita un efect anti-cancer semnificativ asupra celulelor cancerului colorectal uman atat in vitro, cat si in vivo : „Studiul actual a aratat ca SPP a inhibat semnificativ proliferarea, migrarea si invazia cancerului colorectal uman.” 11 )

Oamenii de stiinta au descoperit beneficii similare ale cartofilor dulci in tratarea cancerului pulmonar si prevenirea raspandirii acestuia. ( 11 )

Un alt studiu a raportat ca antocianinele din cartofii dulci violet au putut „reduce semnificativ carcinogeneza colorectala” cu 48%. ( 38 )

In timp ce multe alimente sunt promovate ca ajutand la reducerea riscului de cancer, se pare ca cartofii dulci cu nivelurile sale ridicate de vitamina A sunt deosebit de sanatosi. De exemplu, un studiu a constatat ca un aport ridicat de vitamina A poate ajuta la reducerea riscului de cancer gastric. Este bine sa retineti ca consumul unui cartof dulce copt de marime medie va ofera de 4 ori aportul zilnic recomandat de vitamina A. ( 9 )

Puteti manca cartofi dulci cruzi?

Este sigur sa mananci cartofi dulci fara a-i gati. Desigur, au o carne ferma, tare, in care poate fi dificil sa-ti bagi dintii. Cu toate acestea, puteti adauga cartofi dulci taiati in smoothie-ul dvs. preferat pentru a creste valoarea nutritiva a acestuia.

Cartofi dulci vs cartofi comuni

In ciuda numelui lor, cartofii dulci ( Ipomoea batatas ) nu sunt un tip „adevarat” de cartofi . Cartofii albi ( Solanum tuberosum ) sunt din familia de legume din familia nuantelor .

Comparand cartofii dulci cu cartofii albi, veti descoperi ca cartofii dulci au mai multe vitamine, mai multe fibre, mai multi antioxidanti si mai putine calorii. De fapt, pulpa portocalie a majoritatii soiurilor de cartofi dulci este un bun indicator al continutului sau ridicat de beta-caroten.

Cate soiuri de cartofi dulci exista?

Exista sute de soiuri de cartofi dulci, dintre care aproximativ 25 sunt disponibile in SUA. Cu toate acestea, majoritatea magazinelor stocheaza doar 2 sau 3 dintre cele mai populare soiuri.

Cel mai popular tip de cartof dulce

Cel mai comun tip de cartof dulce sunt soiurile cu pulpa portocalie. Soiurile comune de cartofi dulci sunt Red Garnet si Beauregard. Ambele soiuri au piele rosie si carne portocalie adanca.

De asemenea, puteti cumpara cartofi dulci albi si cartofi dulci mov. De fapt, daca doriti sa creati un piure de cartofi atragator, fierbeti si zdrobiti cartofii dulci mov.

Informatii nutritionale ale cartofilor dulci (calorii, fibre, carbohidrati, vitamine)

O privire rapida asupra faptelor nutritionale ale cartofilor dulci arata de ce sunt atat de buni pentru consum.

Calorii cartofi dulci

Un cartof copt de marime medie (114 g) contine putin peste 100 de calorii. Aceasta inseamna ca cartofii dulci sunt un aliment grozav, cu un continut scazut de calorii si sarac in grasimi, daca incercati sa slabiti. ( 1 )

Fibre de cartofi dulci

Cartofii dulci copti cu pielea lor sunt o sursa excelenta de fibre alimentare. Un cartof dulce intreg copt are 3,3 grame de fibre, ceea ce reprezinta 15% din doza zilnica recomandata (RDI). Cartofii dulci au cu 50% mai multe fibre decat cartofii albi. ( 37 , 38 )

Fibrele sunt un nutrient esential care este legat de o buna sanatate digestiva , pierderea in greutate si scaderea varfurilor de glucoza din sange. ( 2 , 3 )

Cartofi dulci

Cantitatea de carbohidrati dintr-un cartof dulce de marime medie copt in coaja este de 20,71 g. Dintre acestea, 3,3 grame sunt fibre, ceea ce inseamna ca carbohidratii neti sunt in jur de 17,4 g.

Vitamine din cartofi dulci

Unul dintre motivele pentru a consuma cartofi dulci in fiecare saptamana este sa obtineti o doza sanatoasa de vitamine. Un cartof dulce copt mediu contine 22 mg de vitamina C (37% din RDI), 0,3 mg de vitamina B6 (16% din RDI) si 21.907 UI masiv de vitamina A (438% din RDI).

Proteine ​​din cartofi dulci

Desi nu sunt una dintre cele mai bune surse de proteine ​​vegetale , un cartof dulce mediu contine totusi 2,3 g de proteine, ceea ce reprezinta 5% din RDI.

Cartofii dulci au de 1900 de ori mai multa vitamina A decat cartofii albi

Cand vine vorba de continutul de vitamina A, cartofii dulci sunt una dintre cele mai bune legume pe care le poti manca.

Cercetarile au aratat ca cartofii dulci gram pentru gram contin de peste 1.900 de ori vitamina A decat cartofii obisnuiti. 100 de grame de cartof alb copt contin 10 UI de vitamina A. Cu toate acestea, 100 de grame de cartofi dulci copti contin 19.218 UI de vitamina A. ( 37 , 38 )

Pentru a exemplifica, doar o jumatate de cartof dulce copt mediu contine peste 200% din necesarul zilnic de vitamina A. Aceeasi cantitate de cartof alb copt contine doar 13 UI de vitamina A care nici macar nu se inregistreaza ca o cantitate notabila.

S-ar putea chiar sa fii surprins sa afli ca cartofii dulci au mai multa vitamina A decat morcovii!

De ce cartofii dulci sunt una dintre cele mai sanatoase legume pe care le puteti manca

Datorita valorii sale nutritive bogate, cartofii dulci sunt legume extrem de sanatoase de inclus in dieta. Sa ne uitam la cateva dintre beneficiile uimitoare pentru sanatate ale acestor tuberculi de diferite culori.

Cum pot cartofii dulci sa lupte impotriva cancerului

Cartofii dulci sunt un depozit de antioxidanti puternici care au proprietati de combatere a cancerului.

In special, cartofii dulci sunt o sursa buna de o proteina numita sporamina. Diverse studii au aratat ca acest compus poate ajuta la prevenirea dezvoltarii sau raspandirii anumitor tipuri de cancer. Unele teste au descoperit ca compusii din extractul de cartofi dulci ar putea reduce riscul de cancer de san, vezica biliara, limba si pancreas. ( 4 , 5 , 6 , 7 )

Cartofii dulci cu pulpa portocalie contin si o serie de alti compusi puternici impotriva cancerului. De exemplu, cartofii dulci contin carotenoizi care ajuta la controlul cresterii celulelor si reduc riscul unor cancere. ( 8 )

De ce pacientii cu diabet ar trebui sa inceapa sa consume cartofi dulci

Chiar daca poate parea ca cartofii dulci sunt foarte bogati in carbohidrati, asta nu inseamna ca ar trebui sa ii eviti daca ai diabet. De fapt, exista dovezi in curs de dezvoltare ca cartofii dulci sunt un aliment care poate aduce beneficii diabeticilor .

In primul rand, cartofii dulci sunt o sursa excelenta de fibre si carbohidrati complecsi . Acesti nutrienti ajuta la stabilizarea nivelului de glucoza din sange si la prevenirea cresterilor de zahar. De fapt, unii cercetatori recomanda diabeticilor sa manance portii moderate de cartofi dulci pentru a ajuta la reducerea rezistentei la insulina. ( 12 )

Asociatia Americana de Diabet spune ca cartofii dulci sunt unul dintre superalimentele pentru diabet. ( 36 )

De asemenea, se pare ca exista compusi specifici in cartofii dulci care ajuta la gestionarea simptomelor diabetului de tip 2. Unul dintre acestea este un extract din cartofi dulci albi numit Caiapo. Un studiu a constatat ca administrarea extractului de Caiapo pe o perioada de 12 saptamani a ajutat la controlul nivelului de glucoza din sange la pacientii cu diabet zaharat de tip 2. ( 13 )

O modalitate de a reduce efectul carbohidratilor asupra nivelului de glucoza din sange este sa fierbi cartofii dulci inainte de a-i manca. Fierberea ajuta la reducerea valorilor indicelui glicemic la cartofii dulci. Desigur, ar trebui sa urmariti si dimensiunea portiei daca doriti sa va bucurati de aceasta delicioasa leguma portocalie. ( 14 )

Cum te poate ajuta consumul de cartofi dulci sa slabesti

Stiai ca daca vrei sa slabesti, ar trebui sa mananci cartofi dulci?

Cartofii dulci sunt o leguma bogata in nutrienti care contin carbohidrati complecsi. Faptul ca cartofii dulci contin multe fibre te ajuta sa te simti mai plin pentru mai mult timp. De asemenea, cartofii dulci au un continut scazut de calorii si nu contin grasimi.

Un studiu a constatat ca compusii din soiurile violete de cartofi dulci sunt deosebit de utili in gestionarea greutatii. In studiile de laborator, completarea dietei cu cartofi dulci violet a ajutat la reducerea grasimilor si a greutatii corporale. Antioxidantii din acest tubercul violet au imbunatatit, de asemenea, sanatatea ficatului si a rinichilor. ( 15 )

Cartofii dulci au beneficii uimitoare pentru inima ta

Daca doriti sa va mentineti inima sanatoasa, atunci consumul de cartofi dulci are multe beneficii.

Fibrele sunt un nutrient important pentru a reduce riscul de boli de inima . O cana de cartof dulce (200 g) contine peste un sfert din necesarul zilnic de fibre. Asadar, continutul de fibre poate ajuta nu numai la pierderea in greutate, ci si la imbunatatirea sanatatii cardio. ( 16 )

Cartofii dulci sunt, de asemenea, bogati in potasiu, de care aveti nevoie pentru a mentine tensiunea arteriala sub control . ( 17 )

Datorita faptului ca cartofii dulci contin, de asemenea, niveluri ridicate de cupru si mangan, consumul regulat va poate imbunatati sanatatea cardiovasculara. Un cartof dulce mare contine aproape jumatate din necesarul zilnic de mangan si 14% din necesarul de cupru. ( 18 )

Consumul de cartofi dulci ar putea ajuta la cresterea imunitatii

Deoarece cartofii dulci sunt plini de vitamine C si A, nu ar trebui sa fie surprinzator ca sunt grozavi pentru sanatatea ta generala.

Daca doriti sa alegeti cel mai sanatos tip de cartof dulce, atunci alegeti un soi violet. De exemplu, studiile au aratat ca consumul de cartofi violet dulci poate avea un efect de imbunatatire a sistemului imunitar . Anumite tipuri de carbohidrati din radacina violeta ajuta la stimularea sistemului imunitar pentru ca acesta sa functioneze mai bine. ( 19 )

Cum ramane cu efectul vitaminelor A si C asupra imunitatii tale? Ambele vitamine sunt esentiale daca doriti sa evitati infectiile si sa reduceti riscul de boli cronice. ( 20 , 21 )

Un cartof dulce gatit de marime medie va ofera mai mult decat suficienta vitamina A si aproape 40% din necesarul zilnic de vitamina C.

Adauga cartofi dulci in dieta ta daca vrei sa te bucuri de o digestie mai buna

Includerea cartofilor dulci in dieta ta este o modalitate excelenta de a-ti mentine sistemul digestiv in stare buna.

Cartofii dulci ajuta la imbunatatirea digestiei, deoarece sunt bogati in fibre solubile si fibre insolubile. Medicii sunt de acord ca aceste tipuri de fibre ajuta la normalizarea miscarilor intestinale, la imbunatatirea sanatatii intestinale si la mentinerea unei greutati corporale bune. Din acest motiv, consumul oricarei varietati de cartofi dulci este o modalitate gustoasa de a va stimula digestia. ( 22 , 23 )

Cum va puteti imbunatati vederea mancand cartofi dulci

Cel mai bun tip de cartof dulce de consumat pentru a ajuta la protejarea vederii si a sanatatii ochilor sunt soiurile portocalii.

Consumul de cartofi dulci este o modalitate de a va ajuta sa va protejati vederea de degenerescenta maculara legata de varsta. De exemplu, carotenoizii, care sunt din abundenta in cartofii dulci, sunt nutrienti importanti pentru sanatatea ochilor. ( 24 )

Un studiu a raportat ca pe o lista cu cele mai bune alimente pentru o vedere buna, cartofii dulci au iesit pe primul loc. O jumatate de cana de cartof dulce continea de 3 ori mai multa cantitate de beta-caroten decat morcovii. ( 25 )

Chiar si soiurile de cartofi dulci cu pulpa alba au cantitati bune de vitamina A, luteina si zeaxantina care sunt bune pentru vederea ta. ( 26 )

Cu toate acestea, cand vine vorba de a-ti da cu adevarat un impuls vederii, cartofii dulci mov sunt de asemenea buni. Un studiu a constatat ca antocianinele din soiurile violet ajuta la intarirea sanatatii celulelor din ochi. ( 27 )

Alimentati-va creierul mancand cartofi dulci

Mananca o multime de cartofi dulci daca vrei sa-ti imbunatatesti memoria, sa cresti nivelul de concentrare sau sa-ti cresti capacitatea de atentie.

Exista de fapt o serie de compusi sanatosi in cartofii dulci care sunt benefice pentru sanatatea ta mintala.

Un exemplu este manganul. Obtinerea suficienta a acestui mineral in dieta ta este esentiala pentru multe procese neurologice. De asemenea, compusii colina si betaina au fost legati de performante cognitive mai bune. ( 28 , 29 )

Desigur, efectele antiinflamatorii ale antocianinei antioxidante din cartofii dulci mov au si un efect pozitiv asupra creierului. Unele studii par sa sugereze ca acesti compusi pot intarzia progresia declinului cognitiv la persoanele in varsta. ( 30 )

Efectul anti-stres si anti-anxietate al cartofilor dulci

Consumul de cartofi dulci te poate ajuta chiar sa te relaxezi si sa- ti calmezi nervii.

Desi nu exista o legatura directa cu efectul cartofilor dulci in reducerea stresului, acestia contin compusi care afecteaza pozitiv functia creierului. Legatura dintre cartofi dulci si stres se datoreaza magneziului.

Unele studii au aratat ca deficienta de magneziu poate fi legata de depresie la barbati si femei. De asemenea, magneziul este un mineral important pentru a ajuta organismul sa faca fata stresului si anxietatii. ( 31 , 32 )

Asadar, sa va bucurati de cartofi dulci in mod regulat, ca parte a unei diete sanatoase, va poate ajuta sa va mentineti magneziul la niveluri sanatoase.

Citeste si Cum sa faceti fata anxietatii sau atacurilor de panica

Cartofii dulci ajuta la reducerea inflamatiei

Un alt dintre numeroasele beneficii pentru sanatate ale consumului de cartofi dulci este ca poate ajuta la reducerea inflamatiei.

Cartofii dulci sunt surse importante de majoritatea vitaminelor, vitaminele A si C fiind cele mai concentrate. Cu toate acestea, vitaminele din grupa B, precum si vitaminele E si K au toate proprietati antiinflamatorii. ( 33 , 34 )

Unul dintre motivele pentru a include cartofii dulci mov in dieta ta este ca contin antioxidanti puternici. S-a demonstrat ca antocianinele reduc inflamatia cauzata de obezitate. In acelasi timp, cartofii dulci violet prezinta potential de scadere a greutatii corporale si a grasimii corporale. ( 35 )

Proprietatile antiinflamatorii ale cartofului dulci il fac si un aliment excelent impotriva artritei.

Cum sa alegeti si sa pastrati cartofii dulci

Dupa ce ati aflat despre numeroasele motive pentru care cartofii dulci sunt buni pentru dvs., este posibil sa doriti sa-i adaugati in dieta dvs.

Cea mai buna modalitate de a verifica daca un cartof dulce este bun pentru mancare este sa-l strangeti usor. Cartoful trebuie sa fie ferm, iar coaja trebuie sa aiba o culoare uniforma. Cartofii dulci de dimensiuni mici si medii sunt mai dulci si mai gustosi decat soiurile mai mari.

Alegeti soiurile de cartofi dulci care au pulpa de culoare portocalie, deoarece acestea vor avea cei mai multi antioxidanti.

Pastrati cartofii dulci intr-un loc intunecat, racoros si uscat, la temperatura camerei. Nu le tine la frigider, deoarece acest lucru le va strica gustul dulce delicios.

Cel mai bun mod de a prepara cartofi dulci

Cartofii dulci sunt o leguma extrem de versatila. Le puteti coace, fierbe, zdrobi, praji sau le puteti gratar.

Desi cartofii dulci fac cartofi prajiti mai sanatosi decat tipurile obisnuite de cartofi , cantitatea de grasime anuleaza oricare dintre beneficiile lor pentru sanatate.

Daca doriti, puteti manca chiar si cartofi dulci cruzi, razandu-i pe o salata sau punandu-i intr-un smoothie.

Cand pregatiti cartofi dulci pentru a manca cu coaja, amintiti-va intotdeauna sa frecati bine pielea pentru a indeparta orice murdarie sau impuritati.

Va puteti bucura de felii de cartofi dulci delicioase taind cartofii in felii groase. Stropiti cu ulei de masline si rozmarin sau oregano si asezonati dupa gust. Coaceti in cuptor la 400°F (200°C) timp de 30 de minute.

(Visited 334 times, 1 visits today)

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!

Lasă un răspuns

Specify Twitter Consumer Key and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Twitter Login to work

Don`t copy text!