Diaree de la antibiotice: Simptome, cauze si remedii

Avand diaree de la antibiotice este un lucru foarte frustratant. Diareea asociata cu antibiotice se refera la eliminarea de scaune vascoase, de trei sau mai multe ori pe zi, dupa administrarea de medicamente utilizate pentru tratarea infectiilor bacteriene (antibiotice).

 

 

Cel mai adesea, diareea asociata cu antibiotice este usoara si nu necesita tratament. Diareea de obicei trece in cateva zile dupa ce nu mai iei antibioticul. Diareea de la antibiotice mai grava ar putea necesita oprirea sau schimbarea medicamentelor antibiotice.

 

Simptome diaree de la antibiotice

Pentru majoritatea oamenilor, diareea asociata cu antibiotice determina semne si simptome usoare, cum ar fi:

  • Diaree
  • Mai multe miscari intestinale

Diareea din cauza abtibioticului este probabil sa inceapa aproximativ la o saptamana dupa ce incepi sa iei antibioticul. Uneori, totusi, diareea si alte simptome nu apar pana in zile sau chiar saptamani dupa ce ai terminat tratamentul cu antibiotice.

 

Infectie cu C. difficile

  1. difficile este o bacterie producatoare de toxine care provoaca colita asociata cu antibiotice, care poate aparea dupa ce terapia cu antibiotice afecteaza echilibrul dintre bacteriile bune si rele din tractul intestinal.

Pe langa scaune moi, infectia cu C. difficile poate provoca:

  • Dureri abdominale inferioare si crampe
  • Febra mica
  • Greata
  • Pierderea poftei de mancare

 

Cauze diaree de la antibiotice

De ce apare diareea asociata cu antibiotice, nu este complet inteleasa. Se crede ca se dezvolta cand medicamentele antibacteriene (antibiotice) afecteaza echilibrul dintre bacteriile bune si proaste din tractul gastro-intestinal.

Antibioticele cele mai susceptibile de a provoca diaree

Aproape toate antibioticele pot provoca diaree asociata cu antibiotice. Antibioticele cele mai frecvent implicate includ:

  • Cefalosporina, cum ar fi cefixim (Suprax) si cefpodoxima
  • Penicilinela, cum ar fi amoxicilina (Amoxil, Larotid, altele) si ampicilina

 

Factori de risc diaree

Diareea asociata cu antibiotice poate sa apara la oricine ia un antibiotic. Dar este mai probabil sa dezvolti diaree asociata cu antibiotice daca:

  • Ai avut diaree asociata cu antibiotice in trecut
  • Ai luat medicamente antibiotice pentru o perioada lunga de timp

 

Complicatii diaree de la antibiotic

Una dintre cele mai frecvente complicatii ale oricarui tip de diaree este pierderea extrema a lichidelor si a electrolitilor (deshidratare). Deshidratarea severa poate pune viata in pericol. Semnele si simptomele includ gura foarte uscata, setea intensa, urinare putina sau deloc si slabiciune.

 

Profilaxie

Pentru a ajuta la prevenirea diareei asociate cu antibiotice, incerca sa:

  • Iei antibiotice numai atunci cand este necesar. Nu consuma antibiotice decat daca medicul considera ca este necesar. Antibioticele pot trata infectiile bacteriene, dar nu vor ajuta la infectiile virale, cum ar fi racelile si gripa.
  • Cere ingrijitorilor sa-si spele mainile. Daca esti spitalizat, roaga-i pe toti sa-si spele mainile sau sa foloseasca un dezinfectant pe baza de alcool inainte de a te atinge.
  • Spune medicului daca ai avut anterior diaree asociata cu antibiotice. Avand diaree asociata cu antibiotice creste odata sansele ca antibioticele sa provoace din nou aceeasi reactie. Medicul poate alege un alt antibiotic pentru tine.

 

Diagnostic diaree de la antibiotic

Pentru a diagnostica diareea asociata cu antibiotice, medicul te va intreba probabil despre istoricul de sanatate, inclusiv daca ai avut recent tratamente cu antibiotice.

 

Tratament diaree de la antibiotic

Tratamentul diareei asociate cu antibiotice depinde de severitatea semnelor si simptomelor.

 

Tratamente pentru a face fata diareei usoare cu antibiotice asociate

Daca ai diaree usoara, este posibil ca simptomele sa se limpezeasca in cateva zile dupa terminarea tratamentului cu antibiotice. In unele cazuri, medicul poate sfatui sa opresti tratamentul cu antibiotice pana cand diareea va disparea.

 

Tratamentul pentru combaterea bacteriilor daunatoare in infectia cu C. difficile

Daca dezvolti infectie cu C. difficile, medicul poate prescrie antibiotice pentru a ucide bacteriile care provoaca diareea asociata cu antibiotice. Pentru cei cu acest tip de infectie, simptomele diareei se pot intoarce si necesita tratament repetat.

 

Stil de viata si remedii naturiste pentru diaree de la antibiotice

Pentru a face fata diareei:

  • Bea lichide suficiente. Pentru a contracara o pierdere usoara de lichide din diaree, bea mai multa apa. Pentru o pierdere mai severa, bea lichide care contin apa, zahar si sare. Incearca bulion sau suc de fructe. Evita bauturile cu continut ridicat de zahar sau care contin alcool sau cofeina, cum ar fi cafea, ceai si cola, care va pot agrava simptomele.

Pentru sugari si copii cu diaree, adresaza-te medicului despre utilizarea unei solutii orale de rehidratare, cum ar fi Pedialyte, pentru a umple lichidele si electrolitii.

  • Alege alimente moi, usor de digerat. Acestea includ mere, banane si orez. Evita alimentele bogate in fibre, cum ar fi fasole, nuci si legume. Odata ce simptomele se dispar, te poti intoarce la dieta normala.
  • Ia in considerare luarea probioticelor. Microorganismele precum acidofilul ajuta la restabilirea unui echilibru sanatos pentru tractul intestinal prin cresterea nivelului de bacterii bune. Probioticele sunt disponibile sub forma de capsule sau lichide si sunt adaugate, de asemenea, la unele alimente, cum ar fi anumite branduri de iaurt.

Studiile confirma faptul ca unele probiotice ar putea fi utile in tratarea diareei asociate cu antibiotice. Cu toate acestea, sunt necesare cercetari suplimentare pentru a intelege mai bine care tulpini de bacterii sunt cele mai utile sau ce doze sunt necesare.

Medicamente anti-diaree. In unele cazuri de diaree usoara asociata cu antibiotice, medicul poate recomanda medicamente anti-diaree, cum ar fi loperamida (Imodium AD). Dar verifica cu medicul inainte de a lua medicamente anti-diaree deoarece acestea pot interfera cu abilitatea organismului de a elimina toxinele si de a provoca complicatii grave.

 

Cand sa-ti faci o programare la doctor daca ai diaree de la antibiotice

Adreseaza-te imediat medicului daca ai simptome serioase de diaree asociata cu antibiotice. Aceste semne si simptome sunt frecvente pentru o serie de conditii, astfel incat medicul poate recomanda teste pentru a determina cauza.

Surse medicale:

  1. Afectiuni diareice: acute si cronice. Colegiul American de Gastroenterologie. http://patients.gi.org/topics/diarrhea-acute-and-chronic/. Accesat la 27 martie 2016.
  2. Varughese CA, et al. Diareea asociata cu antibiotice: o reimprospatare a cauzelor si posibila prevenire cu probiotice – articol de educatie continua. Journal of Pharmacy Practice. 2013; 26: 476.
  3. Diaree. Institutul National de Diabet si Boli Digestive si Rinichi. http://digestive.niddk.nih.gov/ddiseases/pubs/diarrhea/#treated. Accesat la 27 martie 2016.
  4. Lamont JT. Clostridium difficile la adulti: manifestari clinice si diagnostic. http://www.uptodate.com/home. Accesat la 27 martie 2016.
  5. Kelly CP, si colab. Informatii despre pacient: Diaree asociata cu antibiotice cauzata de Clostridium difficile (dincolo de elementele de baza). http://www.uptodate.com/home. Accesat la 27 martie 2016.
  6. Fleisher GR. Evaluarea diareei la copii. http://www.uptodate.com/home. Accesat la 27 martie 2016.
  7. Surawicz CM, si colab. Linii directoare pentru diagnosticarea, tratamentul si prevenirea infectiilor cu Clostridium difficile. Jurnalul American de Gastroenterologie. 2013; 108: 478.
  8. Gestionarea diareei. Fundatia Internationala pentru tulburari gastrointestinale functionale. http://www.iffgd.org/site/gi-disorders/functional-gi-disorders/diarrhea/management. Accesat la 27 martie 2016

 

(Visited 51 times, 1 visits today)

No Comments Yet

Lasă un răspuns

Recomand

Cele mai citite articole