Care este cel mai sanatos ulei pentru prajit

Alimentele prajite au fost intotdeauna populare. Multe retete traditionale necesita ulei. Alimentele prajite sunt, de asemenea, un element de baza in industria fast-food.

 

 

Din pacate, prajirea nu este exact cea mai sanatoasa metoda de gatit – mai ales la scara industriala.

 

Cu toate acestea, prajirea acasa nu trebuie intotdeauna sa fie nesanatoasa. Ceea ce este cu adevarat nesanatos, in cea mai mare parte, se reduce la tipul de ulei pe care il folosim si cum il folosim.

 

Cum functioneaza prajirea?

Mancarea prajita consta in scufundarea alimentelor in ulei fierbinte. Temperatura ideala pentru prajire este de aproximativ 176-190 ° C. Cand submersam alimentele in ulei la aceasta temperatura, suprafata lor se gateste aproape instantaneu si formeaza un fel de “sigiliu” crusta.

 

In acelasi timp, umiditatea din interiorul alimentelor se transforma in abur, astfel, gatitul este din interior. Daca temperatura uleiului este prea scazuta, uleiul va trece prin mancare, facandu-l uleios. Cu toate acestea, daca temperatura este prea mare, poate usca alimentele si se poate oxida uleiul. Unele uleiuri pot sustine temperaturi mai ridicate decat altele.

 

Cu cat grasimea este mai saturata, cu atat este mai stabila atunci cand se incalzeste. Iata de ce uleiurile saturate si mononesaturate sunt cele mai bune pentru prajire. De asemenea, ar trebui sa evitam uleiurile care contin un continut ridicat de grasimi polinesaturate.

 

Grasimile polinesaturate contin doua (sau mai multe) legaturi duble in structura lor chimica. Aceste legaturi duble reactioneaza in mod normal cu oxigenul si formeaza componente daunatoare atunci cand sunt expuse la temperaturi ridicate. Gustul, desigur, conteaza si aici. In general, atunci cand mancam, preferam uleiuri cu gusturi neutre.

 

Care este cel mai bun ulei pentru prajit?

 

Ulei de cocos pentru prajit

 

Uleiul de cocos  produce, in general, cea mai buna optiune, ceea ce il face sa fie cel mai sanatos ulei pentru prajit. Chiar si dupa opt ore de prajit continua la 180 ° C (365 ° F), calitatea sa nu se deterioreaza. Mai mult de 90% din acizii grasi din uleiul de nuca de cocos sunt saturati, facandu-l foarte rezistent la temperaturi ridicate.

 

 

Grasimile saturate au o reputatie proasta pentru faptul ca sunt nesanatoase, dar studii noi arata ca sunt o sursa de energie complet inofensiva pentru oameni. In plus, uleiul de cocos are numeroase beneficii pentru sanatate. De exemplu, poate ajuta la distrugerea bacteriilor si a virusilor daunatoare. Uleiul de cocos va poate ajuta sa pierdeti din grasimea abdominala.

 

Retineti ca unele soiuri pot da o aroma sau aroma de nuca de cocos, motiv pentru care ar trebui sa incercati diferite marci pentru a gasi cel pe care il preferati.

 

Grasimi animale (untura) pentru prajit

 

Grasimile animale ofera, de asemenea, optiuni excelente pentru prajit. Ele au o aroma excelenta, asigura textura crocanta si nu sunt la fel de daunatoare atunci cand sunt utilizate pentru prajit.

 

Majoritatea acizilor grasi din grasimile animale sunt saturati si mononesaturati, ceea ce le face foarte rezistent la temperaturi ridicate. Cu toate acestea, continutul lor de acizi grasi poate varia in functie de dieta animalului. Spre deosebire de animalele crescute pe pasuni sau pe camp, animalele hranite cu cereale ar putea contine mult mai multi acizi grasi polinesaturati in rezervele lor de grasimi.

 

In lumina acestui fapt,  ar trebui sa luam in considerare doar grasimea animalelor hranite in mod natural ca o optiune sanatoasa pentru prajit. Puteti sa cumparati untura intr-un magazin sau sa topiti untura acasa.

 

Alte optiuni pentru prajit

 

Ulei de masline pentru prajit

 

Uleiul de masline este una dintre cele mai sanatoase grasimi din lume. Are cantitati mari de acizi grasi mononesaturati, care au doar o legatura dubla. Cum ar fi cazul grasimilor saturate, grasimile monosaturate sunt foarte rezistente la caldura. Puteti folosi uleiul de masline intr-o friteuza mai mult de 24 de ore inainte de a fi oxidat.

 

In teorie, aceasta este o optiune perfecta pentru prajit. Cu toate acestea, aroma si parfumul ei ar putea sa nu se mentina bine atunci cand se confrunta cu perioade lungi de caldura ridicata.

 

Ulei de avocado pentru prajit

 

Compozitia uleiului de avocado este similara cu cea a uleiului de masline. In timp ce are, in principal, grasimi mononesaturate, are si unele grasimi saturate si polinesaturate.

 

Are un punct de ardere considerabil ridicat (520 ° F / 270 ° C) si o aroma delicata de nuc.

 

Ulei de arahide pentru prajit

 

Uleiul de arahide are un punct de aredere ridicat, care este de aproximativ 446 ° F (230 ° C).

 

Este foarte popular pentru prajit datorita gustului sau natural. In plus, nu absoarbe aroma alimentelor, pentru multe posibilitati de prajire a diferitelor alimente.

 

Cu toate acestea, din punctul de vedere al sanatatii, uleiul de arahide nu este cea mai buna optiune. Continutul sau polinesaturat este considerabil ridicat (aproximativ 32%), ceea ce il face, de asemenea, vulnerabil la temperaturi ridicate.

 

Ulei de palmier pentru prajit

 

Acest ulei contine in principal grasimi saturate si mononesaturate, ceea ce il face o optiune excelenta pentru prajit.

 

Oamenii spun ca aroma de ulei de palmier este mai degraba neutra, in special soiul nerafinat cunoscut sub numele de ulei de palmier rosu.

 

Cu toate acestea, exista ingrijorari serioase cu privire la sustenabilitatea recoltarii uleiului de palmier.

 

Grasimi si uleiuri pe care nu ar trebui sa le folositi pentru prajit

 

Exista mai multe grasimi si uleiuri pe care ar trebui sa le evitati cu orice pret. Acestea includ uleiurile vegetale industriale . Aceste uleiuri sunt derivate din seminte si supuse unor metode de procesare agresive. Acestea au un continut ridicat de polinesaturate si pana la 4% din aceste grasimi sunt grasimi trans toxice.

 

Daca utilizati aceste tipuri de ulei pentru prajit, este posibil sa ajungeti foarte bine la cantitati mari de acizi grasi oxidati si compusi nocivi. Evitati-i ca pe ciuma. Utilizarea uleiurilor gresite pentru prajit este teribil  pentru sanatate. Cu toate acestea, folosind cele mai potrivite tipuri de uleiuri, va puteti bucura din cand in cand de o mancare prajita, fara a va simti vinovati.

(Visited 108 times, 1 visits today)
Similar posts
  • Ceva ce trebuie sa stiti – dife... Numerosi oameni considera ca nu este dificil sa distinga praful de copt de bicarbonat de sodiu, dar aceste doua ingrediente nu au aceeasi compozitie chimica, asa ca aici este modul cum sa faceti diferenta:     Bicarbonat de sodiu   Reactia de bicarbonatului de sodiu, cu ingrediente acide elibereaza dioxid de carbon. Cand gatiti, aveti [...]

No Comments Yet

Lasă un răspuns

Recomand

Cele mai citite articole