6 moduri de a reduce retentia de apa (edem)

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!

Retentia de apa, cunoscuta si sub numele de retentie de lichide sau edem, apare atunci cand excesul de lichide se acumuleaza in organism.

Retentia de apa are loc in sistemul circulator sau in tesuturi si cavitati. Poate provoca umflarea mainilor, picioarelor si gleznelor.

Exista mai multe cauze potentiale, inclusiv:

  • Modificari hormonale. Retentia de apa poate aparea in timpul sarcinii sau inaintea perioadei menstruale ca urmare a modificarilor nivelurilor anumitor hormoni, cum ar fi progesteronul (1).
  • Lipsa activitatii fizice. Persoanele care sunt inactive fizic – indiferent daca nu pot merge din motive medicale sau pur si simplu stau intr-un zbor lung – pot fi afectate de retentia de lichide, in special in partea inferioara a picioarelor (2).
  • Boala de rinichi. Deoarece rinichii sunt responsabili pentru mentinerea nivelului de lichide, persoanele cu boala cronica de rinichi sufera adesea de retentie de lichide (3).
  • Insuficienta cardiaca. Daca inima nu poate pompa suficient sange prin corp ca urmare a insuficientei cardiace congestive, este posibil sa aveti acumulare de lichid in plamani, brate si picioare (4).
  • Leziuni capilare. Deteriorarea capilarelor – vasele de sange mici care furnizeaza nutrienti celulelor dvs. – poate duce la intrarea in exces de lichid in spatiile dintre celule, ceea ce duce la retentia de apa (5).
  • Probleme ale sistemului limfatic. Sistemul limfatic joaca un rol cheie in sanatatea imunitara si echilibrul fluidelor. Leziunile, infectiile, anumite tipuri de cancer si chiar tratamentul local al cancerului pot cauza probleme limfatice, ducand la acumularea de lichid si umflarea (6 ).
  • Obezitatea. Obezitatea poate fi asociata cu o retentie crescuta de apa in miez, brate si picioare (7).
  • Malnutritie. O deficienta severa de proteine ​​poate provoca kwashiorkor, o afectiune caracterizata prin retentie de lichide si un stomac marit ( 8 ).
  • Infectii. Unele infectii pot declansa inflamatii si umflaturi, care sunt parti normale ale raspunsului imunitar al corpului (9).
  • Alergiile. Cand corpul dumneavoastra detecteaza un alergen, elibereaza un compus numit histamina, care determina scurgerea lichidului din capilarele dumneavoastra in tesuturile din jur, ducand la umflare si inflamatie pe termen scurt (10).
  • Medicamente. Anumite medicamente, inclusiv contraceptivele orale, corticosteroizii, medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene (AINS), blocantele canalelor de calciu si unele medicamente pentru diabet, pot creste retentia de apa ( 11 ).

Desi retentia de lichide poate fi un semn al mai multor afectiuni grave care necesita tratament medical, este posibil sa o puteti reduce cu cativa pasi simpli – atata timp cat umflarea dumneavoastra este usoara si nu aveti o stare de sanatate subiacenta.

Iata 6 moduri de a reduce retentia de apa.

1. Mananca mai putina sare

Sarea este alcatuita din sodiu si clorura.

Sodiul se leaga de apa din corpul tau si ajuta la mentinerea echilibrului fluidelor atat in ​​interiorul cat si in exteriorul celulelor tale.

Daca mananci adesea alimente bogate in sare, cum ar fi multe alimente procesate, corpul tau poate retine apa. De fapt, aceste alimente sunt cea mai mare sursa alimentara de sodiu in majoritatea dietelor occidentale (12).

Cel mai frecvent sfat pentru reducerea retentiei de apa este reducerea aportului de sodiu. Cu toate acestea, cercetarile in acest sens sunt mixte.

Mai multe studii au descoperit ca aportul crescut de sodiu duce la cresterea retentiei de lichide. Cu toate acestea, multi alti factori sunt implicati in reglarea echilibrului fluidelor, iar efectele sarii asupra retentiei de apa pot varia de la o persoana la alta (13,14,15,16).

2. Creste-ti aportul de magneziu

Magneziul este un mineral foarte important. Este implicat in peste 300 de reactii enzimatice care va mentin corpul sa functioneze corect (17).

In plus, cresterea aportului de magneziu poate ajuta la reducerea retentiei de apa.

De fapt, unele cercetari sugereaza ca suplimentele de magneziu pot ajuta la scaderea simptomelor sindromului premenstrual (PMS), inclusiv balonarea si retentia de apa (18).

De exemplu, un studiu mai vechi a constatat ca administrarea a 250 mg de magneziu pe zi a imbunatatit mai multe simptome ale sindromului premenstrual, inclusiv balonarea. Dar retineti ca sunt necesare studii suplimentare (19).

Sursele bune de magneziu includ nucile, cerealele integrale, ciocolata neagra si legumele cu frunze verzi (17).

3. Obtineti mai multa vitamina B6

Vitamina B6 este o vitamina solubila in apa care joaca un rol central in formarea globulelor rosii, metabolismul proteinelor, functia creierului si sanatatea sistemului imunitar (20).

De asemenea, regleaza echilibrul fluidelor si poate ajuta la reducerea retentiei de apa.

De exemplu, un studiu mai vechi a constatat ca vitamina B6 poate scadea balonarea si acumularea de lichide la femeile cu sindrom premenstrual (PMS).19).

Mai multe alte studii descriu constatari similare, mentionand ca aceasta vitamina poate reduce simptomele PMS, cum ar fi balonarea, atunci cand este utilizata singura sau combinata cu alte suplimente, cum ar fi calciul (21,22).

In timp ce lipsesc cercetari pentru a stabili daca vitamina B6 afecteaza retentia de lichide in afara sindromului premenstrual, puteti creste cu usurinta aportul de aceasta vitamina mancand alimente precum banane, cartofi, naut, nuci si ton (20).

4. Mananca mai multe alimente bogate in potasiu

Potasiul indeplineste cateva functii importante, in special in ceea ce priveste sanatatea inimii, contractiile musculare si functia nervoasa (23).

Este, de asemenea, esential pentru mentinerea volumului sangelui si a echilibrului fluidelor pentru a ajuta la scaderea retentiei de apa. Actioneaza prin contracararea efectelor sodiului pentru a preveni acumularea de lichid si umflarea, precum si prin cresterea productiei de urina (23,24).

In special, nivelurile scazute de potasiu pot provoca chiar perturbari ale functiei intestinale, ducand la probleme precum balonarea stomacului si disconfort (25).

Astfel, consumul de alimente bogate in potasiu, cum ar fi bananele, avocado si rosiile, este esential pentru a sustine echilibrul sanatos al lichidelor.

5. Incearca papadie

Papadia ( Taraxacum officinale ) a fost folosita de mult timp ca diuretic natural in medicina populara. Diureticele naturale pot ajuta la reducerea retentiei de apa prin cresterea productiei de urina ( 26 ).

Intr-un studiu mai vechi, 17 persoane au luat 3 doze de extract de frunze de papadie timp de 24 de ore, ceea ce a dus la o crestere semnificativa a productiei de urina (27).

Totodata, sunt necesare studii mai multe, mai recente.

Alte studii pe eprubete si animale au descoperit ca proprietatile diuretice ale extractului de frunze de papadie pot proteja impotriva afectiunilor precum pietrele la rinichi. In plus, aceasta planta poate oferi alte beneficii, inclusiv efecte antivirale, antifungice si antioxidante ( 26 ).

Asigurati-va ca consultati un profesionist din domeniul sanatatii inainte de a adauga suplimente de papadie la rutina dumneavoastra.

Citeste si Papadia – Beneficii pentru sanatate si efecte secundare

6. Limitati-va aportul de carbohidrati rafinati

Sursele de carbohidrati rafinati, cum ar fi painea alba, pastele si biscuitii, sunt de obicei bogate in carbohidrati sau zahar adaugat si sarace in fibre, ceea ce poate duce la cresteri rapide ale zaharului din sange si ale nivelurilor de insulina (28).

Nivelurile ridicate de insulina pot provoca mai multa retentie de sodiu prin cresterea reabsorbtiei acestui mineral in rinichi. La randul sau, acest lucru poate duce la un volum mai mare de lichid in corpul dumneavoastra si la cresterea retentiei de apa (29).

In plus, ficatul si muschii tai stocheaza carbohidratii sub forma de glicogen, o forma de zahar care se leaga de apa. Deoarece fiecare gram de glicogen este stocat cu cel putin 3 grame de apa, o dieta bogata in carbohidrati poate duce la cresterea retentiei de apa (30,31).

Cel mai bine este sa optati pentru cereale integrale bogate in fibre , cum ar fi quinoa, ovaz, orez brun sau paine integrala.

Alte modalitati de a reduce retentia de apa

Desi exista cercetari limitate privind remediile naturale pentru a reduce retentia de apa, puteti incerca alte cateva sfaturi.

Retineti ca unele dintre aceste sfaturi sunt sustinute doar de dovezi anecdotice, mai degraba decat de cercetari. In plus, cel mai bine este sa consultati un profesionist din domeniul sanatatii inainte de a adauga suplimente la rutina dumneavoastra, mai ales daca aveti afectiuni de baza sau luati medicamente.

  • Miscare. Pur si simplu mersul si miscarea poate fi eficienta in reducerea acumularii de lichid in unele zone, cum ar fi membrele inferioare. Ridicarea picioarelor ar putea ajuta, de asemenea.
  • Bea mai multa apa. Desi poate parea contraintuitiv, unii oameni cred ca cresterea aportului de apa poate ajuta la reducerea retentiei de apa (32).
  • Luati coada-calului. Atat studiile mai vechi, cat si cele mai noi sugereaza ca coada-calului poate actiona ca un diuretic natural (33,34).
  • Incearca patrunjelul. Aceasta planta are reputatia de diuretic in medicina populara (35 ).
  • Supliment cu hibiscus. Roselle, o specie de hibiscus, a fost folosita mult timp in medicina populara ca diuretic pentru a creste productia de urina (36,37).
  • Creste-ti aportul de usturoi. In Grecia antica, usturoiul era folosit pentru a trata o varietate de afectiuni si era considerat un diuretic natural (38).
  • Mananca fenicul. Unele cercetari sugereaza ca feniculul poate avea efecte diuretice si poate creste productia de urina ( 39 ).
  • Incercati matasea de porumb. Potrivit unei recenzii mai vechi, aceasta planta este folosita in mod traditional pentru tratarea retentiei de apa in unele parti ale lumii (40).
  • Mananca urzica. Acest verde cu frunze este un alt remediu popular folosit pentru a reduce retentia de apa si pentru a sustine echilibrul fluidelor (41).

Cuvant final

Multi factori, de la schimbarile hormonale si inactivitatea fizica pana la afectiuni grave de sanatate, cum ar fi bolile de inima sau problemele renale, pot contribui la retentia de apa.

Desi tratamentele medicale pot fi necesare in functie de cauza, cateva modificari simple ale dietei si ale stilului de viata pot ajuta la reducerea retentiei de apa si la promovarea echilibrului fluidelor.

Urmand o dieta echilibrata, bogata in fructe, legume, cereale integrale si leguminoase, limitand in acelasi timp aportul de alimente procesate si carbohidrati rafinati, poate fi deosebit de benefica.

Mai multe ierburi si suplimente, inclusiv extractul de frunze de papadie, pot ajuta, de asemenea, la reducerea balonarii si a acumularii de lichid.

Daca retentia de apa persista chiar si dupa ce ati facut modificari in dieta sau stilul dvs. de viata, consultati un profesionist din domeniul sanatatii pentru a determina cel mai bun curs de tratament.

(Visited 1.274 times, 1 visits today)

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!

Lasă un răspuns

Specify Twitter Consumer Key and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Twitter Login to work

Don`t copy text!