Simptome deficit de fier si cum sa cresti nivelul de fier din sange

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!
  • 42
  •  
  • 2
  •  
    44
    Shares

Un deficit de fier va poate face sa va simtiti obosit in permanenta, sa va lipseasca energia, sa aveti un ten palid sau sa suferiti de dureri de cap frecvente. O lipsa de fier in organism poate fi cauzata atunci cand nu consumati suficiente alimente bogate in fier, cand corpul dumneavoastra nu poate absorbi suficient fier sau aveti pierderi de sange. Daca corpul tau nu are suficient fier, nu poate produce suficienta hemoglobina – parte a celulelor rosii din sange care transporta oxigenul prin corp. Rezultatul unei deficiente de fier poate fi anemie, oboseala si dificultati de respiratie.

Daca aveti un nivel scazut de fier, atunci este important sa va verificati dieta pentru a va asigura ca contine suficient fier. Una dintre cele mai bune modalitati de a va creste nivelul de fier este sa consumati alimente bogate in fier. Cele mai bune alimente pentru cresterea nivelului de fier din corpul dvs. sunt legumele cu frunze verzi, carnea de vita, ficatul de pui si stridiile. De asemenea, este posibil sa se previna un deficit de fier prin administrarea de suplimente de fier.

Cu toate acestea, daca decideti sa utilizati suplimente de fier, este important sa discutati cu medicul dumneavoastra care va verifica daca aveti un nivel scazut de fier. Acest lucru este pentru a preveni efectele secundare ale unui exces de fier in corpul dumneavoastra. 

Deficientele de fier afecteaza adesea sugarii si copiii, femeile care pierd mult sange prin menstruatie, vegetarienii si donatorii frecventi de sange.

In acest articol, veti afla despre cum sa recunoasteti semnele unei deficiente de fier. De asemenea, puteti afla ce cauzeaza niveluri scazute de fier in sange si cum puteti creste nivelurile de fier in mod natural. Aceste informatii va pot ajuta sa evitati consecintele asupra sanatatii a prea putin fier si sa preveniti anemia cu deficit de fier.

Semne ale deficitului de fier

La multi oameni, semnele unei deficiente de fier pot fi atat de usoare incat sa treaca neobservate. Multi oameni au sentimentele de oboseala, slabiciune sau dureri de cap la stresul vietii de zi cu zi. Potrivit Clinicii Mayo, alte semne ca corpului tau ii lipseste fierul sunt: 

  • Piele palida
  • Dureri in piept
  • Bataie rapida de inima
  • Respiratie scurta
  • Maini si picioare reci
  • Unghii fragile
  • Apetit slab
  • Inflamatia limbii tale

Daca suspectati o deficienta de fier la dumneavoastra sau la copilul dumneavoastra, ar trebui sa va adresati unui medic care va efectua un test de sange pentru a verifica nivelul de fier. Alte teste posibile pentru a verifica pentru anemie sunt testul MCHC din sange (concentratia de hemoglobina in celulele sanguine ) test de sange RDW , test de sange MCH si test de sange Hematocrit (Hct) . Medicul dumneavoastra se va asigura, de asemenea, ca, daca aveti un nivel scazut de fier, acestea nu sunt cauzate de o afectiune medicala mai grava, cum ar fi sangerarea interna.

Cauzele deficitului de fier

Exista o serie de factori care pot provoca un deficit de fier care duce la anemie. Desi oricine poate suferi de anemie feripriva, exista unii oameni care sunt mai expusi riscului decat altii.

Nu obtineti suficient fier din dieta dumneavoastra 

Corpul tau are nevoie de un aport constant de fier pentru a -ti mentine sangele sanatos si sa circule corespunzator . Lipsa de fier din dieta ta va provoca o deficienta si, in cazuri grave, va duce la anemie. 

Perioadele menstruale 

Menstruatia poate fi o cauza a deficitului de fier la multe femei. Serviciul National de Sanatate (NHS) spune ca femeile sunt expuse riscului unui nivel scazut de fier, mai ales daca au sangerari abundente pe parcursul ciclurilor menstruale consecutive. Acest lucru duce la pierderea mai multor celule rosii din sange decat poate produce organismul. 

Sarcina

Sarcina poate fi o cauza a aparitiei deficitului de fier. NHS explica faptul ca in timpul sarcinii sunt necesare oxigen suplimentar si substante nutritive pentru alimentarea cu sange a bebelusului. Acest lucru poate cauza adesea niveluri scazute de fier. 

Sangerarile anormale 

Sangerarile anormale asociate cu unele boli pot determina dezvoltarea unui deficit de fier. Dr. Todd Gersten, hematolog de la Florida Cancer Specialists & Research Institute, spune ca ulcerele de stomac sau cancerele din tractul digestiv pot provoca sangerari interne care duc la anemie. Utilizarea pe termen lung a aspirinei, ibuprofenului sau a altor medicamente poate subtia mucoasa stomacului, ducand la sangerari si la pierderea fierului. 

Daca corpul tau nu poate absorbi suficient fier din dieta ta, atunci ai putea suferi de simptomele lipsei de fier. Acest lucru poate fi cauzat de diferite afectiuni, cum ar fi boala celiaca, boala inflamatorie a intestinului sau inflamatia esofagului. 

Care este doza zilnica de fier recomandata?

Este important sa mancati o dieta bine echilibrata pentru a obtine numarul necesar de vitamine si minerale pentru a va mentine corpul in stare buna de sanatate. Potrivit medicilor de la National Institutes of Health, doza zilnica recomandata de fier , este dupa cum urmeaza: 

  • Sugari 7-12 luni: 11 mg.
  • Copii cu varste cuprinse intre 1 si 13 ani: 7 mg – 10 mg.
  • Femeile cu varsta cuprinsa intre 14 – 50: 15 mg – 18 mg.
  • Femeile gravide: 27 mg.
  • Barbati cu varsta cuprinsa intre 14 si 50 de ani: 8 mg – 11 mg.
  • Barbati si femei peste 50: 8 mg.

Cum se imbunatateste absorbtia fierului din alimente

Chiar daca mancati suficiente alimente care contin fier, ati putea avea in continuare un deficit de fier daca corpul dumneavoastra nu poate absorbi suficient din acest mineral.

Dr. Christine Mikstas de pe WebMD spune ca consumul de alimente care contin vitamina C impreuna cu alimente bogate in fier va pot ajuta sa obtineti mai mult fier din alimentele dumneavoastra. Unele surse bogate de vitamina C sunt legumele cu frunze verzi, broccoli si ardeii grasi. 

Ce poate interfera cu absorbtia fierului?

Unele alimente, desi sanatoase in sine, pot interfera cu absorbtia fierului. Medicii de la Clinica Mayo spun ca alimentele bogate in calciu si care contin fibre, spanac, oua si lapte pot reduce cantitatea de fier pe care corpul o absoarbe. 

De exemplu: acidul oxalic gasit in multe legume verzi poate intarzia absorbtia fierului. Spanacul este foarte bogat in acid oxalic care se leaga de fier si interfereaza cu absorbtia fierului.

De asemenea, acidul fitic, care se gaseste mai ales in cerealele integrale, poate interfera cu absorbtia fierului. Deci, desi cerealele integrale reprezinta o sursa buna de fier in sine, acidul fitic pe care il contin poate opri corpul sa absoarba fierul din alte alimente si suplimente.

Dr. Mikstas recomanda, de asemenea, sa eviti sa bei cafea sau ceai impreuna cu alimente bogate in fier. Consumul de ceai, cafea si chiar consumul de ciocolata interfereaza cu absorbtia fierului datorita continutului ridicat de polifenoli, precum si a calciului care se gaseste in produsele lactate.

Cum sa cresti nivelurile de fier in sangele tau

Una dintre cele mai bune modalitati de a evita o deficienta de fier este sa obtineti suficient fier dintr -o dieta variata si bine echilibrata . In functie de cauza si severitatea nivelurilor scazute de fier, este posibil sa fie nevoie sa va suplimentati dieta cu fier.

Iata cele mai bune modalitati de a creste nivelul de fier din sange pentru a aborda deficienta de fier sau pentru a preveni scaderea nivelului de fier din sange.

Incorporeaza alimente bogate in fier in dieta ta

Fierul alimentar se gaseste sub doua forme:

  • Fier heme – Acest tip de fier se gaseste in carnea rosie slaba, pasarile de curte si pestele. Fierul hem este usor absorbit in corp.
  • Fier nonheme – Fierul nonheme este slab absorbit in corp. Cerealele, broccoli, leguminoasele, orezul brun, nucile si semintele contin fier nonhemic.

Medicii de la Clinica Mayo recomanda consumul de alimente bogate in vitamina C, impreuna cu alimente bogate in fier nonheme. Acest lucru va creste cantitatea de fier pe care corpul o obtine din cereale, fasole si alte legume din fier nonhem.

Surse animale de fier

Sursele alimentare de fier de la animale contin fier heme. Acesta este usor absorbit in organism si este cea mai comuna sursa de fier din dieta pentru a ajuta la cresterea nivelului de fier. Potrivit dr. Christine Mikstas de pe WebMD, alimentele bogate in fier din surse animale sunt: 

  • Vita
  • Ficat de pui
  • Fructe de mare, cum ar fi scoici, midii sau stridii
  • Conserve de sardine in ulei

Alte surse de fier din produsele de origine animala, dar cu un fier semnificativ mai mic pe uncie sunt pasarile de curte, pestele, sunca si vitelul.

Surse vegetale de fier

Fierul derivat din plante este fier nonhem si este slab absorbit in organism. Daca sunteti vegetarian sau vegan, atunci este important sa va suplimentati dieta cu vitamina C.

Jurnalul American de Nutritie Clinica a raportat ca vitamina C are un efect sporitor asupra absorbtiei fierului nonheme in organism. Cercetatorii au descoperit ca vitamina C poate contribui la cresterea biodisponibilitatii fierului cu pana la 7%. 

Dr. Mikstas de pe WebMD spune ca sursele bune de fier din plante si legume sunt: 

  • Fasole fierte
  • Kale
  • Seminte de dovleac sau susan
  • Caise uscate
  • Cartofi la cuptor
  • Mazare despicata
  • Nuci
  • Brocoli
  • Paine
  • Orez brun

Cumparati alimente imbogatite cu fier

Multi oameni care doresc sa isi mareasca nivelul de fier, mai ales daca nu mananca produse de origine animala, cumpara alimente imbogatite cu fier. De exemplu, multe cereale si paine pentru micul dejun sunt imbogatite cu fier si pot ajuta la cresterea nivelului de fier.

Jurnalul Nutrients a raportat ca in tarile in care anemia cu deficit de fier este o problema majora, se folosesc alimente imbogatite cu fier. Introducerea alimentelor imbogatite cu fier a contribuit la reducerea complicatiilor anemiei la copii. 

Gatiti cu vase din fonta

O alta modalitate de a creste nivelul de fier in mod natural si de a ajuta la prevenirea simptomelor anemiei este utilizarea ustensilelor de gatit din fonta. Cand incalziti alimentele intr-un recipient metalic, o parte din metal se scurge in alimente si o afecteaza. Acesta este unul dintre motivele pentru care nu trebuie sa gatiti niciodata cu vase de aluminiu.

Asociatia Dietetica Britanica a recomandat gatitul in oale de fier pentru a ajuta la reducerea deficientelor de fier. Cercetatorii au descoperit ca gatitul alimentelor in vase de fier creste concentratia de hemoglobina la persoanele cu deficiente de fier. Studiul a concluzionat ca utilizarea vaselor de fier pentru prepararea alimentelor este o modalitate de a reduce deficitul de fier. 

Cresteti nivelurile de fier cu suplimente

Luarea suplimentelor de fier poate ajuta la prevenirea anemiei si la cresterea nivelului de fier. PubMed Health a raportat recenzii care arata ca suplimentele care contin fier pot ajuta femeile care sunt anemice din cauza sangerarilor menstruale abundente sau care sunt insarcinate. 

Pentru a reduce efectele secundare ale suplimentarii cu fier, cum ar fi constipatie , greata, disconfort abdominal si schimbarea culorii scaunelor . Raportul sugereaza ca unele femei iau supliment de fier intermitent. Cu toate acestea, in comparatie cu suplimentele zilnice, administrarea suplimentara de suplimente de fier este mai putin eficienta in prevenirea sau controlul anemiei.

Verificati nivelurile de vitamina B12

Anemia se poate dezvolta si din cauza deficitului de vitamina B12 , deoarece vitamina B12 este esentiala pentru a produce globule rosii si pentru a transporta oxigenul prin corp.

Dr. Gregory Thompson de pe WebMD spune ca, pe langa faptul ca provoaca anemie, o deficienta a vitaminei B12 poate duce si la deteriorarea nervilor si poate afecta memoria si gandirea. Consumul de alcool si unele medicamente poate provoca, de asemenea, scaderea nivelului de vitamina B12.

Sursele bune de vitamina B12 care pot ajuta la prevenirea anemiei sunt ficatul de vita, scoici, pastrav curcubeu, piept de pui si cerealele fortificate cu B12.

Surse

  1. MayoClinic.
  2. NHS.
  3. MedlinePlus.
  4. ODS.
  5. WebMD.
  6. MayoClinic.
  7. WebMD.
  8. Am J Clin Nutr.
  9. Nutrients.
  10. J Hum Nutr Diet.
  11. PubMedHealth.
  12. WebMD.
(Visited 230 times, 1 visits today)

Daca ti-a placut articolul, apreciaza-l cu un share!
  • 42
  •  
  • 2
  •  
    44
    Shares

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Specify Twitter Consumer Key and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Twitter Login to work

Don`t copy text!